Hoeveel zout tijdens een ketogeen dieet

Hoeveel zout tijdens een ketogeen dieet?

Je hoort het vast vaker: je moet meer zout eten tijdens een ketogeen dieet. En niet zonder reden, deze zouten heb je namelijk echt nodig! Maar hoeveel eigenlijk? En maakt het echt verschil welk soort zout je kiest?

Wat is zout?

Zout is een verzamelnaam van mineralen die van nature in de zee voorkomen. Ook is het een van de smaken die de mens met de tong kan vaststellen, het wordt daarom vaak gebruikt bij de bereiding van eten. Als het gaat om bijvoorbeeld de aanbevolen hoeveelheid zout, wordt er eigenlijk vrijwel altijd het mineraal natrium bedoelt, in het Engels sodium. Normaal keukenzout bestaat voor zo’n 30-40% uit natrium.

Meer zout tijdens een ketogeen dieet

Wanneer je lichaam overschakelt op een ketogeen dieet, houdt het doorgaans minder vocht vast. Dit betekent dat je meer vocht verliest, maar met dit vocht vertrekken ook belangrijke mineralen uit je lichaam. Een belangrijk mineraal hierin is natrium, maar het omvat bijvoorbeeld ook nog kalium, magnesium en calcium. Vaak wordt hiernaar verwezen als de keto-flu of keto-griep.

Doorgaans is het ook zo dat mensen gezonder gaan eten bij het starten van een ketogeen dieet én daardoor dus minder kiezen voor sterk bewerkte producten. Zo heb je vast wel eens gehoord dat er in brood bijvoorbeeld erg veel zout zit. Vaak wordt dit gebruikt om diverse producten op smaak te brengen. In de meeste natuurlijke/dierlijke producten zit natuurlijk een stuk minder zout. Sommigen noemen de keto-griep dan ook liever ‘carbohydrate withdrawel’, oftewel: afkickverschijnselen van de koolhydraten.

Waar is zout belangrijk voor?

Over de laatste decennia is zout nogal neergezet als boosdoener als het gaat om de algehele gezondheid. De vraag is echter of dit wel terecht is. Het natrium in zout vervult namelijk een belangrijke rol in het menselijk lichaam.

De meest belangrijke functie is het reguleren van de bloeddruk. Zonder bloeddruk zouden we simpelweg niet bestaan. Daarnaast is het ook nog belangrijk voor een goede werking van de spieren, zenuwen en de regulering van een goede vocht- en ph-balans.

Maar hoeveel zout eet je op een dag dan?

Waar het voedingscentrum een adequate inname van 1,5 gram natrium per dag adviseert, is er onderzoek dat aantoont dat deze grens mogelijk een stuk hoger dient te liggen. Het grootste onderzoek hierin is de PURE-studie. Deze werd uitgevoerd in 2014 en hierbij is het urine van zo’n 102.000 personen over 17 verschillende landen gedurende bijna 4 jaar onderzocht.

Bij deze studie werd er met name gekeken naar de afscheiding van natrium en kalium én de relatie tot het sterftecijfer en cardiovasculaire aandoeningen. Hieruit kwam naar voor dat de groep die een geschatte hoeveelheid van 3 tot 6 gram natrium per dag consumeerde, een sterk lager sterftecijfer had. Uitgaande van een natriumpercentage van 40% kom je daardoor tussen de 7,5 en 15 gram zout per dag.

Dit onderzoek is onlangs geanalyseerd door onder andere Dr. Jeff Volek en Dr. Steven Phinney. Zij specialiseren zich in een ketogeen dieet en hebben hier diverse onderzoeken en boeken over gepubliceerd. Aan de hand van onder andere de bovenstaande studie zijn zij tot een geadviseerde hoeveelheid van zo’n 5 gram natrium gekomen, gelijk aan zo’n 12,5 gram zout bij 40% natrium. De onderstaande afbeelding geeft je een duidelijke beeldvorming van de relatie tussen de inname van natrium en het sterftecijfer.

Wisselt per persoon

Uiteraard geldt hier ook weer de regel dat ieder individu anders is. Iemand die intens sport of in warme temperaturen werkt, zweet hoogstwaarschijnlijk meer en verliest daarmee dus meer zout. Daarnaast krijg je uiteraard ook al een deel via je voeding binnen, dit zal je dan ook altijd in ogenschouw moeten nemen.

Ook zijn er personen die wél heftig reageren op het consumeren van zout. Echter ontstaat dit vaker door onderliggende factoren zoals een overmatige suikerconsumptie, bewerkte koolhydraten of een tekort aan kalium. Indicatoren hiervan zijn een hoge bloeddruk of bijvoorbeeld het vasthouden van vocht. In dat geval is het altijd raadzaam om een huisarts op te zoeken om de onderliggende oorzaak te vinden.

Vertrouw op je smaakpapillen

Zo’n 7-15 gram zout op een dag klinkt natuurlijk als een hele berg (letterlijk). Het is natuurlijk niet aan te raden om je dagelijkse consumptie opeens erg omhoog te gooien. Een handige truc is om te vertrouwen op je smaakpapillen. Je lichaam geeft vanzelf aan wanneer het té zout is. Daarentegen geeft je lichaam je ook signalen wanneer het tekort komt! Denk bijvoorbeeld aan trek in een zoute snack óf simpelweg honger, dit kunnen signalen zijn dat je lichaam zouten tekortkomt. Door te eten hoopt het dit simpelweg weer aan te vullen.

Verschillen in zout

Het ene zout is het andere niet, dit is soms alleen al te zien aan de kleur. Waar de ene bijvoorbeeld helemaal wit is, is de ander roze. Hoe zit het met deze verschillen? Ook al zijn de hoeveelheden klein in verhouding tot de aangeraden dagelijkse hoeveelheid, toch kan het voordelen bieden om te kiezen voor een ander type zout.

Tafelzout of keukenzout

Tafelzout of keukenzout is het bekende witte zout dat je zoals je waarschijnlijk al kunt raden, vaak in de keuken of op tafel terugvindt. Deze typen zout worden vaak gewonnen uit ondergrondse mijnen. Het zout bevat natrium, maar vaak veel minder andere mineralen doordat het bewerkt moet worden om het zo fijn te krijgen. Dit verklaart ook gelijk de kleur, normaal geven de mineralen juist de kleur aan het zout! Soms wordt het zelfs gebleekt om zo wit te kunnen worden. Daarnaast worden er helaas aal tafelzout vaak ook extra stoffen toegevoegd om bijvoorbeeld het klonteren tegen te gaan.

(Keltisch) Zeezout

Zoals de naam al aangeeft wordt het zeezout gewonnen uit de zee. Wat opvalt is dat deze vaak een grovere structuur heeft dan tafelzout. Dit betekent dan ook dat deze iets minder bewerkt is en iets meer mineralen bevat. Dit verschil is echter niet heel erg groot. Daarnaast kun je je ook afvragen of dit wel de juiste bron is. Waar de aarde duizenden jaren terug een schone plaats was, is dit tegenwoordig helaas een stuk anders. Hier gaan de zeeën helaas ook aan ten onder. Het zal niet zo erg zijn dat je je nu druk moet maken als je zeezout gebruikt, maar waarom geen beter optie kiezen als die er is?

Roze himalaya zout

Roze Himalaya zout of Pink Himalayan zout wordt gewonnen aan de voet van de Himalaya in Pakistan. Het is herkenbaar aan de roze kleur van het zout. Deze heeft het te danken aan de mineralen die in het zout bewaard zijn. Zo kun je denken aan bijvoorbeeld magnesium, kalium en calcium. Naast dat dit zout een stuk meer mineralen bevat, is het ook een natuurlijkere bron. Zo is de bron goed beschermd gebleven en bevat het vaak geen toegevoegde stoffen die het klonteren tegen moeten gaan.

Real Salt

Volgens geologen is de bron van Redmond’s Real Salt terug te leiden tot het Jura (Jurrassic) tijdperk. De bron van het zout wordt gekenmerkt door ruim 60 verschillende natuurlijke mineralen die zorgen voor de unieke kleur, smaak en voordelen. Doordat het zout zo lang geleden door de natuur gecreëerd is, bevindt de bron zich ruim 9 meter onder de grond, onder een laag van betoniet. Deze natuurlijke natrium-kleisoort is zo dicht, dat het de grond waterdicht maakt.

Dit heeft ervoor gezorgd dat het zout zijn mineralen heeft kunnen behouden. Daarnaast is het optimaal beschermd gebleven tegen vervuilingen, erosie en aantastingen. Dit geeft het een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld normaal keukenzout en zeezout!

Real Salt bevat zo’n 12% meer natrium dan zeezout. Daarnaast vind je in Real Salt 2,5 keer meer magnesium, bijna 2 keer meer kalium en 9 keer meer calcium. In verhouding tot keukenzout zijn deze verschillen nog groter, daar heb je het respectievelijk over 915 keer meer magnesium, 15 keer meer kalium en bijna 250 keer zoveel calcium.

Key takeaway

Wees dus vooral niet bang voor zout! Zeker bij een ketogeen dieet heb je het gewoon nodig. Dit in combinatie met het minder eten van bewerkt voedsel, zorgt ervoor dat je meer zout toe kunt voegen aan je maaltijden. Doe het op gevoel en houd uiteraard altijd in de gaten hoe je erop reageert. De beste keuzes maak je met roze himalaya zout en Redmond’s Real Salt.

Disclaimer: De informatie in deze blog is geen medisch advies en dient ter informatie. Ondervind je problemen met je bloeddruk of vermoed je dat er onderliggend iets speelt, raadpleeg dan altijd een arts.

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Begin 2018 begon mijn keto journey. Na een half jaar verdiepen nam ik de stap om te beginnen met een ketogeen dieet en dit bracht me direct onwijs veel voordelen. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.