Suikervrij is suikervrij, toch?!

Het is tegenwoordig een steeds normalere zaak dat producten een suikervrije of light variant hebben. Gelukkig. Maar zijn deze wel altijd zo suikervrij en goed als iedereen altijd denkt? Je raadt het waarschijnlijk al: dit is niet altijd het geval!

Wat voor zoetstoffen zijn er?

Vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen natuurlijke en onnatuurlijke suikers. Bij natuurlijke suikers kun je denken aan suiker, stroop en honing. Deze worden dus gewonnen uit natuurlijke producten. Onnatuurlijke suikers worden vaak in een labratorium gemaakt en als zoetstof ingezet bij light- en dieetproducten. Naast natuurlijk en onnatuurlijk is er ook nog een verschil tussen intensieve en extensieve zoetstoffen. Intensieve zoetstoffen zijn vaak vele malen zoeter dan suiker, wat er voor zorgt dat er maar een kleine hoeveelheid hoeft worden toegevoegd. Ideaal voor light- en dieetproducten dus. Extensieve zoetstoffen worden op verpakkingen vaak aangeduid als polyolen of sugar alcohols. Deze hebben een zoetkracht die een stuk lager ligt, waardoor er dus een grotere hoeveelheid van nodig is.

Welke zoetstof pak ik bij een ketogeen dieet?

Om te weten welke zoetstoffen goed of slecht zijn, wordt er gekeken naar het effect op de bloedsuikerspiegel. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de glykemische index. De glykemische index(GI) is een schaal van 1 tot 100 die aangeeft hoe snel de bloedsuikerspiegel stijgt nadat de koolhydraten zijn geconsumeerd. Pure glucose is vastgesteld op 100 en alle andere zoetstoffen worden hiermee vergeleken. Onderstaand vind je een lijst met de meest voorkomende.

Zoetstof GI Koolhydraten (Per 100g) Calorieën (Per 100g)­
Stevia 0 5 20
Allulose 0 0 – 5 20 – 40
Inulin 0 1 150
Monk Fruit 0 0 – 25 0 – 100
Tagatose 3 35 150
Erythritol 0 5 20
Xylitol 13 60 240
Maltitol 36 67 270
Sucralose 0-80 0 0
Aspartaam 0 85 352
Saccharin Variable 94 364
Tafelsuiker 63 100 387

  

Welke moet ik kiezen?

Zoals je al wel kon raden is het de beste optie om te kiezen voor een zoetstof (of producten met een zoetstof) met een lage score op de glykemische index. Graag wil je ook dat deze laag is in koolhydraten, dan loopt dit niet in de knoei met je dagelijkse behoefte. De beste keuzes maak je met Stevia, Erythritol, Allulose, Monk Fruit en Sucralose (in de pure vorm). Probeer weg te blijven van zoetstoffen die hoog scoren in GI en veel koolhydraten bevatten. Daarnaast is het ook aan te raden om weg te blijven bij kunstmatige zoetstoffen als Aspartaam en Acesulfaam-K, deze kunnen namelijk slecht zijn voor de gezondheid.

keto ketogeen

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!