welke noten tijdens keto

Welke noten tijdens keto

Denk je aan gezonde vetten, dan denk je al snel aan noten. Maar, is iedere noot wel geschikt voor een ketogeen dieet? In deze blog zetten we de beste keto noten op een rij, met daarbij ook wat informatie en voordelen van de noot zelf!

Let op koolhydraten in noten

Het belangrijkste waar je op moet letten bij het kiezen van een noot is de hoeveelheid koolhydraten deze noot bevat. Zoals je vast wel wist eet je bij een ketogeen dieet zo’n 20-30 gram koolhydraten per dag, maar een handje noten kan best wel snel aantikken!

Zo bevat een handje (25gr) cashewnoten al snel 5-6 gram koolhydraten, terwijl dat bij macadamia’s bijvoorbeeld maar zo’n 1,35 gram is. Het maakt dus best wel uit welke noot je kiest. Daarnaast bevat de ene noot natuurlijk ook meer vetten dan de ander.

Pas op met overeten

Een gevaar in het verlengde van het aantal koolhydraten is het overeten. Het is vrij makkelijk om na een handje noten nóg even een handje noten te pakken. Zo stapelt zich niet alleen het aantal koolhydraten op, maar ook het aantal calorieën. 100 gram walnoten zijn bijvoorbeeld al goed voor zo’n 700 calorieën!

De beste keto-noten op een rij:

In dit lijstje vind je de beste keto noten, gebaseerd op het aantal koolhydraten, vetten en andere gunstige voedingsstoffen.

1.     Pili-noten

Dit is waarschijnlijk een nieuwkomer voor je! Pili noten zijn nog vrij onbekend in Nederland, maar ze winnen de laatste tijd snel aan populariteit. En terecht! Pili-noten groeien aan de voet van een vulkaan in de Bicol regio in de Filipijnen. De vulkanische ondergrond zorgt ervoor dat de bodem rijk is aan mineralen, terwijl het klimaat zorgt voor voldoende water.

Deze noot wordt gekenmerkt door de harde schil. Deze ontstaat doordat de vrucht beschermd moet blijven tijdens de heftige regenval, sterke wind en zelfs tyfoons! Dit maakt het een ingewikkeld proces om de pili-noten te oogsten. Deze worden namelijk met de hand geoogst, zo wordt de schil geopend met een kleine machete.

De noot bevat maar zo’n 4 gram koolhydraten per 100 gram en maar liefst 79,5 gram vet! Hierdoor maakt het de pili-noot de meest geschikte noot voor een ketogeen dieet. Daarnaast zijn pili-noten rijk aan Vitamine E, magnesium, mangaan, vitamine B1, fosfor en koper. Voordelen die hieruit voort kunnen komen zijn bijvoorbeeld een gezonde huid, een verbeterd immuunsysteem, een verbeterde hormoonhuishouding en een betere cognitieve werking. (1)

Een kleine verrassing, sinds kort zijn er bij ons als eerste winkel in Nederland Pili-noten te verkrijgen! De Pili-noten van Raw & Wilt zijn verkrijgbaar in 5 unieke smaken. 

2.     Macadamia’s

Een andere zeer geschikte noot tijdens een ketogeen dieet zijn macadamia’s. Het merendeel van deze noten wordt geoogst in Hawaii, Zuid-Afrika en Australië. Macadamia’s zijn inmiddels al lang ingeburgerd en deze kun je dan in de meeste supermarkten ook prima terugvinden. Helaas zijn ze wel wat prijziger. Dit komt doordat je pas na 7 jaar van een macadamia boom kunt oogsten, het is een erg tijdrovend proces.

Macadamia’s bevatten zo’n 4,8 gram koolhydraten, 76,1 gram vetten en 7,8 gram eiwitten per 100 gram. (2)(5) Hierdoor verdienen ze een goede 2e plek in het rijtje met keto noten. Ze zijn rijk aan gezonde vetten, mangaan, koper, magnesium vitamine B6 en antioxidanten. Hierdoor kunnen ze bijdragen aan een gezonde werking van het hart, helpen bij gewichtsverlies, een goede hersenwerking en een goede bloedsuikerspiegel. (3)(4)

3.     Paranoten

Paranoten staan ook wel bekend als Brazil Nuts. Mag je 3 keer raden waar die vandaan komen;) Paranoten komen van origine uit het Amazonegebied in Brazilië. Ze worden inmiddels ook geteeld in Bolivia en Peru. Ze hebben een kenmerkende vorm en zijn vaak nog deels voorzien van de bruine schil.

Paranoten zijn bijzonder laag in koolhydraten! Zo bevatten ze maar 2,8 gram koolhydraten, zo’n 67 gram vet en 14,3 gram eiwitten per 100 gram. (2)(5) Daarnaast bevatten ze bijzonder veel selenium, koper, magnesium, fosfor, mangaan, zink, vitamine B1 en vitamine E. Voordelen van paranoten kunnen zijn: een verbeterde werking van de schildklier, remmen van ontstekingen en een goede hart- en hersenwerking. (6) (7)

4.     Walnoten

Heeft iemand het over gezonde noten? Dan gaat het vaak over walnoten. Met een beetje fantasie lijkt de noot zelfs op hersenen. Toeval? Misschien niet helemaal. Walnoten dragen namelijk ook nog eens bij aan een gezonde hersenwerking. (8) Een leuk bijkomend voordeel is dat ze ook nog relatief voordelig zijn!

Walnoten bevatten per 100 gram 5,8 gram koolhydraten, zo’n 68,1 gram vet en 15,9 gram eiwitten. (2)(5) Ze zijn onder andere rijk aan Omega-3 vetten, antioxidanten zoals melatonine en bevatten veel vitamine B6 en E. (8)

5.     Pecannoten

Pecannoten lijken erg op walnoten en zijn eveneens erg populair. Deze noot komt van origine uit Amerika, waar hij ook onwijs populair als basis ingrediënt voor Pecan Pie. Pecannoten bevatten 6,9 gram koolhydraten, zo’n 72 gram vet en 9,6 gram eiwitten per 100 gram. (2)(5)

Daarnaast zijn ze rijk aan Vitamine B1, Vitamine B6, koper en mangaan. Voordelen van het eten van pecannoten kunnen zijn: een verbeterd immuunsysteem, een verbeterde bloedsuikerspiegel, een goede hersenwerking en een verbeterde gezondheid van het hart. (9) (10) Naast deze mogelijke voordelen zijn ze natuurlijk ook nog gewoon erg lekker.

6.     Hazelnoten

De hazelnoot komt het meest voor rond de middelandse zee en kent zijn oorsprong in Turkije. Door de Grieken en Romeinen ooit gebruikt als geneeswijze, tegenwoordig staat hij vooral bekend om de chocolade pasta die op het brood gaat.

Hazelnoten bevatten zo’n 5 gram koolhydraten, zo’n 63 gram vet en 16 gram eiwitten per 100 gram. (2)(5) Hierdoor ligt de verhouding tussen vetten en andere macro’s iets minder gunstig dan de eerder genoemde noten. Maar in mate past deze prima in een keto levensstijl!

Hazelnoten zijn daarnaast rijk aan Vitamine E, mangaan, Vitamine B1 en antioxidanten. Hierdoor biedt ook deze noot mogelijk voordelen voor de gezondheid van het hart, het remmen van ontstekingen en het verlagen van de bloedsuikerspiegel. (12)

7.     Amandelen

Amandelen zijn de hekkensluiter van het rijtje. Deze zit net op de valreep. Ze zijn doorgaans iets hoger in koolhydraten. Dit wisselt helaas erg per bron. Zo claimt Nevo 5 gram per 100 gram en is dit bij anderen weer 10. (2) (11)  Een ander labonderzoek kwam in het midden uit op 7,4 gram. Witte amandelen scoren weer lager, namelijk 4,1. (5) Daarnaast bevatten ze ook nog eens minder vetten en meer eiwitten. Hierdoor wordt de ratio vetten tot koolhydraten en eiwitten wat slechter.

Hierdoor zijn amandelen iets minder geschikt tijdens een ketogeen dieet. Maar zitten ze een keer door je macadamiamix heen? Dan lijkt me dat prima! Zorg alleen dat je er simpelweg niet teveel van eet:)

Wat is jouw favoriete noot? Laat het weten in de comments!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Begin 2018 begon mijn keto journey. Na een half jaar verdiepen nam ik de stap om te beginnen met een ketogeen dieet en dit bracht me direct onwijs veel voordelen. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.