Vezels ketogeen dieet

Vezels en een ketogeen dieet

Vezels zijn goed voor je! Dat wordt er met de paplepel ingegoten (soms letterlijk), maar wat zijn vezels eigenlijk? En hoe staan vezels in verhouding tot een ketogeen dieet. Alles over vezels en keto in deze nieuwe blog!

Wat zijn vezels?

Het woordje “Vezels” is een verzamelnaam voor een groep koolhydraten die niet opgenomen of verteerd wordt door in het spijsverteringskanaal. Ze komen hierdoor niet als voedingsstof in de bloedbaan terecht en komen daardoor vaak volledig intact aan bij de dikke darm. Hier worden sommige weer wel verteerd door de aanwezige bacteriën.

Het voedingscentrum adviseert bijvoorbeeld om dagelijks 30-40 gram vezels te consumeren. Dit zou goed zijn voor de gezondheid en helpt bijvoorbeeld tegen hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Er zijn vele verschillende type vezels. Er wordt vaak het onderscheid gemaakt tussen oplosbare en niet oplosbare vezels, maar ook in fermenteerbare of niet fermenteerbare vezels.

Oplosbare vezels

Oplosbare vezels lossen op in water. Deze oplosbare vezels zijn ook prima te verwerken voor je lichaam en worden daarom vaak fermenteerbare vezels genoemd. Deze vezels worden in de dikke darm afgebroken door bacteriën. Hierna kunnen ze weer als voedingsbron gebruikt worden voor de goede bacteriën, maar ook voor de darmwand zelf. Hierdoor dragen ze bij aan een goed immuunsysteem, ze worden daarom ook wel prebiotica genoemd.

Niet-oplosbare vezels

Zoals je al kunt raden, lossen de niet-oplosbare vezels niet op in de darmen. Op enkele uitzonderingen na is het grootste gedeelte niet-fermenteerbaar. Ze blijven daardoor intact en absorberen zelfs water. Dit is echter juist goed! Hierdoor dragen ze bij aan een goede stoelgang en zorgen ze dat de ontlasting soepel blijft en volume heeft.

Waar vind je ze?

Vezels komen van nature voor in de celwand van plantaardige producten. Zo vind je ze bijvoorbeeld terug in groente, fruit, granen en noten. Ook worden vezels toegevoegd aan producten om ze ‘gezonder’ te maken. Ze worden daarentegen ook vaak toegevoegd om bijvoorbeeld suiker te vervangen, hierdoor vind je in dieetproducten ook vaak heel veel vezels. Zo is het aantal koolhydraten op de verpakking lager, maar krijg je bijvoorbeeld wel de structuur/smaak van stroop, snoepjes of repen.

Hoeveel gram vezels op een dag?

De meningen en onderzoeken hierin lopen sterk uiteen. Waar we eerder al vermeldde dat het voedingscentrum zo’n 30-40 gram per dag aanraadt, zijn er ook (grote) studies die bij lagere aantallen voordelen noemen. Zij komen tussen de 18-26 gram vezels per dag om tot een minimale afname van 10% in het aantal gevallen van hart- en vaatzieken en kanker te komen.

Een andere studie zet nog lager in en komt uit op 14-23 gram vezels per dag, wat zou leiden tot een afname van 23% op sterfte door kanker en 13% afname in het algehele sterftecijfer.

Ieder lichaam is anders en het is daarom slim om te kijken naar wat voor jou werkt. Bouw bijvoorbeeld langzaam je vezels op, totdat je merkt dat het averechts werkt voor je. Er zijn namelijk ook mensen die heel slecht reageren op vezels.

Vezels en een ketogeen dieet

Granen, brood en bonen zijn al vaak uit den boze bij een ketogeen dieet. Daarom lijkt het behoorlijk lastig om genoeg vezels binnen te krijgen. Maar heb je er bij een ketogeen dieet net zoveel nodig?

Een van de voordelen van een ketogeen dieet is de stabilisatie van de bloedsuikerspiegel. Doordat je minder pieken in je bloedsuikerspiegel hebt, hoef je hier ook minder voor te compenseren. Dit is een belangrijke functie van vezels. Door de stabilisatie zou dit dus kunnen betekenen dat je ook met wat minder vezels prima uit de voeten kunt.

Daarnaast worden vezels in de darm omgezet in korte-keten-vetzuren. Deze zouden onder andere bijdragen in het tegengaan van de ontwikkeling van kankercellen. Een voordeel van een ketogeen dieet is daarom natuurlijk dat je al meer vetten binnenkrijgt! Daarnaast maakt je lichaam zelf ook vetzuren in de vorm van BHB, die weer afgebroken kunnen worden als korte-keten-vetzuur.

De kans is dus groot dat je bij een ketogeen dieet ook met minder vezels prima uit de voeten kunt! Ook hier geld weer dat het belangrijk is om naar jouw persoonlijke situatie te kijken en je aan te passen naar hoe je je voelt! Heb je bij het starten van een ketogeen dieet wat darmproblemen, zoals bijvoorbeeld constipatie, wellicht dat wat extra vezels dit oplossen! Uiteraard is het ook gewoon even wennen en aanpassen van je lichaam.

Vezelbronnen tijdens een ketogeen dieet

Ben je op zoek naar meer vezels? Goede bronnen die binnen een ketogeen dieet passen zijn: chiazaaad, lijnzaad, avocado’s, pompoenzaden, pecannoten, kokosnoot, groene bladgroenten en broccoli. Maak bijvoorbeeld een grote salade of chia-pudding!

Carnivoor dieet en vezels

Als afsluiter wilde ik het graag nog even hebben over een carnivoor ketogeen dieet. Dit is namelijk weer het alleruiterste, hier schrap je namelijk alle vezels uit je voedingspatroon! Helaas is er nog weinig onderzoek naar een strikt carnivoor dieet. De mensen die het doen, hebben over het algemeen geen problemen hiermee.

Mogelijk dat dit ook komt doordat er vrij weinig overblijft om het lichaam te verlaten. Dierlijke producten worden namelijk grotendeels geabsorbeerd door het lichaam, door de grote maten van bruikbare en verteerbare stoffen. Zo zal het je wellicht ooit zijn opgevallen dat het juist vaak plantaardige producten zijn die je lichaam weer verlaten. Ik moest tijdens mijn carnivoor experiment in ieder geval erg wennen…

 

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.