Sporten vasten

Vasten & sportprestaties

Vasten en sportprestaties gaan niet vaak in één positieve zin samen. Veel mensen zien de toegevoegde waarde niet, terwijl andere niet zonder kunnen. Kan vasten of Intermittent Fasting(IF) jouw sportprestaties positief beïnvloeden? We kijken wat de wetenschap te zeggen heeft!

Vasten zorgt voor een stijging van groeihormonen

Er zijn verschillende studies die aantonen dat een periode van vasten zorgt voor een stijging van het menselijk groeihormoon. Onder bodybuilders vaak ook bekend onder de engelstalige afkorting: HGH. Dit groeihormoon is met name aanwezig tijdens de ontwikkeling van kinderen tot volwassenen. Na deze periode neemt de hoeveelheid sterk af. HGH speelt echter wel een hele belangrijke rol in de ontwikkeling van spieren. Bij deze stude werd een controlegroep van gezonde mannen op een vast van twee dagen gezet. Tijdens deze periode vervijfvoudigde het menselijk groeihormoon!

In topconditie blijven

Op je sportprestaties naar het volgende niveau te tillen is het natuurlijk van belang dat je lichaam in topconditie is. Intermittant fasting kan een goede tool zijn om je hierin te ondersteunen! IF maakt het namelijk mogelijk om relatief makkelijk je ververbranding in de volgende versnelling te gooien. Zeker als je lichaam al in ketose is, dan gaat dit nog een stukje makkelijker. Dit afvallen wordt met name veroorzaakt door de verlaging van insuline levels en de stijging van HGH. De kans is groot dat als je lichaamssamenstelling beter is, dat je prestaties ook beter zijn.

Een bijkomend voordeel is dat je ook tijdens bijvoorbeeld de winterperiode niet enorm aankomt. Bij de traditionele manier van trainen gaan atleten vaak een half jaar ‘bulken’ gevolgd door een periode van ‘cutten’ voor bijvoorbeeld een wedstrijd. Een nadeel van deze traditionele manier van trainen is dat je tijdens deze periode van cutten in een energietekort zit. De kans is daardoor groot dat je prestaties tijdens deze periode achteruit gaan, waardoor je ook wat van de hardverdiende spieren verliest. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, wil je dus dat de periode van cutten zo kort mogelijk is. Houd je vetpercentage dus laag! Onder een grens van 15% bij mannen en 24-27% bij vrouwen is dit ook nog extra bevorderend voor de opbouw van spieren.

Moet je sporten tijdens de periode van vasten?

Dit is heel erg afhankelijk van je doel! Als je van plan bent om af te vallen of om je glycogeenvoorraad (koolhydratenvoorraad) te verbranden, dan is vasten zeker een goede optie voor je. Is je doel om je sportprestatie te optimaliseren of om spiermassa te bouwen, dan is de kans groot dat je beter af bent met wat goede vetten en eiwitten voor het sporten. Dit kleine beetje extra energie zorgt ervoor dat jij het maximale uit je workout haalt.

Toevallig heb ik dit onlangs zelf een kans gegeven. Ik heb een 24 uur vast gedaan met aan het einde van deze vast een training. Dat ging vele malen beter dan ik vooraf verwachtte! Ik heb tijdens deze periode totaal geen honger gehad en ook merkte ik niet dat mijn prestaties in de gym slechter waren. De training was meer gericht op hypertrofie en daardoor iets minder zwaar. Persoonlijk denk ik dat ik voor een zwaardere training toch liever kies voor een maaltijd vooraf. Al is het maar vanwege de mentale boost.

Een training tijdens het vasten werkt voor iedereen anders. Sommige mensen zweren erbij en zijn ervan overtuigd dat hun prestaties zelfs beter zijn. Dr Jason Fung, ‘s werelds meest gespecialiseerde dokter in Intermittent Fasting, is ervan overtuigd dat een training tijdens het vasten niet ten koste gaat van je prestaties “… our bodies have the wonderful ability to adapt to what’s available”.

Er zijn meerdere bronnen die aantonen dat vasten van toegevoegde waarde kan zijn voor de lichaamssamenstelling en sportprestaties. Zeker als je zelf al in ketose bent, denk ik dat je weinig te verliezen hebt. Geef het een kans en kijk wat voor jou werkt!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.