Keto feestdagen cheaten

To cheat or not to cheat?

Nog een klein weekje en dan staan de feestdagen weer voor de deur. De dagen die vaak in het teken staan van lekker eten, drinken en gezelligheid met vrienden en familie. Sommige doen dit 100% keto, maar voor de meesten is dit vaak niet rendabel.

My take

Persoonlijk ben ik tijdens de feestdagen niet 100% keto. Soms zelfs verre van. Ik denk dat ik voor de meeste mensen spreek dat vrienden en familie op de eerste plaats komen tijdens deze dagen. Het volgen van een ketogeen dieet zal dan tijdelijk even zakken. Het laatste wat je natuurlijk wilt is dat je dieet je sociale leven in de weg staat, dan gaat er iets fout. Tijdens deze dagen zijn er wel een paar trucjes die ik graag met jullie deel om de schade zoveel mogelijk te beperken! Deze volgen verderop in de blog…

Strikt keto blijven?

Voor een grote groep mensen is het niet rendabel om 100% van de tijd strikt volgens een dieet te eten. Een groot nadeel van zo strikt een dieet volgen is dat veel mensen na twee maanden stoppen óf dat ze echt een enorme terugval krijgen en alles gaan eten wat ze maar willen. Het is dan veel beter om af en toe tijdens speciale gelegenheden een (kleine) cheat te hebben, als dit ervoor zorgt dat je het keto-dieet om kunt zetten in een leefstijl. En houden we stiekem niet allemaal van wat carbs? Een kleine traktatie voor al dat harde werk moet zeker kunnen;)

Moet ik dan koolhydraten eten en helemaal losgaan?

Nee zeker niet! Afhankelijk van je doel of de reden dat je een keto dieet volgt, kun je wellicht beter in ketose blijven! Dit is vooral aan de orde als je het volgt om medische redenen of als je bijvoorbeeld richting een bepaald doel toewerkt. Gelukkig is het eten op een ketogeen dieet vaak onwijs lekker en wordt het met het internet steeds makkelijker om een keto variant van jouw favoriete gerecht te vinden. Blijf je 100% keto tijdens deze dagen? Alle credits naar jou!!

5 Tips als je cheat op een keto dieet

Mocht je tijdens de feestdagen of andere gelegenheden even niet zo keto eten, dan zijn er een paar trucjes die je toe kunt passen om de schade zoveel mogelijk te beperken. Onderstaand deel ik deze tips met je.

1. Exogene ketonen

Deze ketonen worden niet gemaakt door het lichaam, maar consumeer je door bijvoorbeeld een shake. Meestal zijn deze verkrijgbaar in poedervorm en hebben een zoute nasmaak doordat deze aan een zout worden gekoppeld. Het innemen van deze ketonen is een manier om het aantal ketonen in je bloed onmiddellijk te verhogen en weer terug in ketose te raken. Een voorwaarde is dat je hierna niet weer koolhydraten gaat eten.

2. Berberine

Een van mijn favoriete supplementen is berberine. Deze natuurlijke stof komt voor in verschillende planten en kent zijn kracht door de verlagende werking die het heeft op de bloedsuikerspiegel. In een studie met 116 diabetespatiënten verlaagde het de bloedsuikerspiegel met maar liefst 20%. (1) HbA1c daalde met 12%, dit is een marker voor lange termijn bloedsuikerniveaus. Zelf gebruik ik een dosis van zo’n 500mg 15-13 minuten voor de maaltijd.

3. Koolhydraat arme keuzes

Een slimme manier om niet gelijk helemaal los te gaan is om nog steeds wat koolhydraatarmere keuzes te maken. Kies bijvoorbeeld voor een salade bij je gerecht, zodat dit gelijk wat extra vult. En je krijgt gelijk nog wat vitamines binnen ook.

4. Gebruik de koolhydraten nuttig

Als ik wat koolhydraten eet, dan zorg ik er graag voor dat ik deze zo nuttig mogelijk gebruik. Dit gaat tijdens de feestdagen niet altijd op, aangezien je vaak druk bent én sportscholen e.d. vaak dicht zijn. Mocht ik cheaten, dan zorg ik vaak dat ik op die dag ook train. Denk er bijvoorbeeld aan om op zo’n dag een slechtere spiergroep te trainen om zo een extra boost aan energie te krijgen. Een andere hele handige tool is een korte HIIT-training. Door deze intensieve intervallen verbrand je snel alle koolhydraten, zodat je weer snel terug in ketose komt.

5. Geniet ervan!

Er is niets vervelender dan iets eten wat je eigenlijk niet mag én er dan ook nog een vervelend gevoel bij hebben. Zorg dat je geniet van deze momenten. Vooral als je deze met je vrienden of familie doorbrengt. Maak je even niet te druk, dat keto dieet pakken we de volgende dag gewoon weer op!

Fijne feestdagen en een goed uiteinde!

Rondom de feestdagen zal er waarschijnlijk wat minder gepost worden, dit omdat ik graag tijd met vrienden en familie doorbreng. Graag wil ik jou en je naasten daarom alvast hele fijne feestdagen wensen. Geniet van het lekkere eten, keto of niet-keto, en zorg dat je deze dagen doorbrengt met de mensen om je heen. Bedankt voor het volgen en ik hoop je na de feestdagen te kunnen blijven helpen met alles rondom een ketogene levensstijl. Op een gezond en fit 2019!
Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!
keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.