Keto griep

5 Tips tegen de keto-griep

Nadat we het in het eerste deel over de oorzaak  van de keto-griep hadden, is het natuurlijk nog belangrijker om te weten hoe je dit tegen kan gaan. Onderstaand vind je 5 tips om de keto-griep te voorkomen óf om klachten die je al hebt te verminderen.

1. Blijf vooral in beweging

Hoe tegenstrijdig het voor je gevoel ook is, even wat sporten doet heel veel goed in dit geval! Als je net begint is je lichaam namelijk nog niet door de glycogeenvoorraad heen en een sporten kan hierdoor een goed zetje in de rug zijn. Hoe sneller je lichaam door de voorraad heen is, hoe sneller het over moet op vetverbranding. En hoe sneller jij dus weer energie hebt! Ga je niet graag naar de sportschool? Een wandeling van zo’n 10-15 minuten na bijvoorbeeld een maaltijd is al een goede start.

2. Zorg voor voldoende elektrolyten

Zoals in deel 1 al aangegeven: je lichaam houdt bepaalde stoffen minder goed vast. Dit gaat met name om elektrolyten. Zorg dat je meer sodium, kalium en magnesium binnen krijgt. Dit kun je uiteraard simpel doen door deze te supplementeren, maar je kunt dit ook heel simpel doen met je voeding. Om genoeg sodium binnen te krijgen, zout je iedere maaltijd extra goed. Nog lekkerder ook! Kalium vind je terug in producten als avocado, spinazie, champignons en vlees. Magnesium vind je terug in pure chocolade, noten en zaden.

3. Drink veel water

Een oorzaak van veel klachten is vaak een tekort aan water. Omdat je lichaam tijdens een ketogeen dieet nog minder vocht vasthoudt, wordt het nog belangrijker om voldoende water te drinken. Door dit te combineren met het zout uit het vorige punt heb je niet alleen meer dorst, maar houd je dit daarna ook nog beter vast.

4. Eet voldoende vetten

Zorg dat je tijdens de transitieperiode voldoende vetten binnenkrijgt. Hierdoor heb je een verzadigder gevoel en gaat je honger weg. Ook went je lichaam eerder aan vetten. Voor veel mensen is dit in het begin tegenstrijdig van het eetpatroon dat ze eerder kenden. Daarom is het heel erg belangrijk om dit in de gaten te houden. Een app als Myfitnesspal kan hierin een goede ondersteuning bieden.

5. Exogene ketonen

Exogene ketonen kunnen een goed middel zijn om je lichaam sneller aan de vetverbranding te helpen. Deze ketonen kun je in een poeder of in een vloeibare vorm kopen. Doordat ze een snelle bron van energie zijn kan je lichaam snel aan de slag en soepeler de overstap maken naar een keto-dieet. Houdt er wel rekening mee dat deze ketonen redelijk duur zijn en soms een nare smaak kunnen hebben.

Succes en/of beterschap!

Naast deze tips kun je ook nog denken aan klachtgerelateerde oplossingen. Zo kun je bijvoorbeeld extra vezels pakken als je last hebt van je ontlasting. De keto-griep kan pittig zijn, bedenk maar dat je lichaam 10, 20, 30 jaar of misschien nog wel langer gewend is aan koolhydraten. Dit heeft even tijd nodig om over te schakelen. Ik hoop dat jij met deze tips uit de voeten kunt en zo de keto-griep kunt voorkomen of genezen. Heel veel succes en/of beterschap!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!
keto ketogeen

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!