Targeted ketogeen dieet

Targeted Ketogeen Dieet

Naast het standaard ketogeen dieet zijn er ook nog variaties op een standaard ketogeen dieet. De meest bekende hiervan zijn een targeted ketogeen dieet (TKD) en een cyclisch ketogeen dieet (CKD). Eerder hadden we het al over het cyclisch ketogeen dieet, vandaag is het targeted ketogeen dieet aan de beurt. Het is een heel controversieel topic en de meningen zijn hier en daar verdeeld. Wat is het? Is het iets dat jij ook moet inzetten?

Wat is een targeted ketogeen dieet?

Een targeted ketogeen dieet is een tool om je prestaties in de sportschool of voor elke andere activiteit een boost te geven. Bij deze vorm consumeer je rondom je training een kleine extra hoeveelheid (5-50gr) koolhydraten. Door ze rondom je workout in te zetten optimaliseer je jouw performance, maar verbrand je ze ook direct weer! Hierdoor raak je minder uit ketose dan bij een cyclisch ketogeen dieet, maar kun je wel een extra boost geven aan je training.

Voor wie is een targeted ketogeen dieet?

Dit dieet is het meest geschikt voor mensen die actief en intensief sporten. Het dieet is namelijk met name bedoelt om deze sportprestaties te verbeteren. Wil je bijvoorbeeld afvallen? Dan is de kans groot dat je beter af bent door volledig in ketose te blijven. Hierdoor blijft je lichaam in vetverbandingsstand en gaat hij niet eerst weer de net geconsumeerde koolhydraten verbanden. Een andere belangrijke eis is dat je lichaam al een paar maanden gewend is aan een ketogeen dieet, begin dus niet gelijk met een targeted ketogeen dieet!

Welke koolhydraten kies ik?

Hier zijn de meningen nog enigszins over verdeeld. Het merendeel gaat vaak voor simpele koolhydraten met een hoge score op de glykemische index. De gedachte hierachter is dat deze snel op te nemen zijn, zodra je ze gelijk kun inzetten voor jouw training en je glycogeen voorraden aanvult. Het voordeel hiervan is dat ze dus ook weer snel je lichaam verlaten. Je bent het best af met dextrose, glucose of maltodextrine. Fructose kun je beter overslaan, om dat dit eerder wordt opgeslagen als glycogeen in de lever in plaats van glycogeen in de spieren.

Welke hoeveelheid kies ik?

Doordat er relatief weinig wetenschappelijk onderzoek naar een TKD gedaan is, is dit puur op basis van eerder behaalde resultaten van andere mensen. Zo heb je bijvoorbeeld de Ketogains cummunity, zij kiezen vaak voor 5-15 gram extra koolhydraten. Er zijn ook mensen die tot 50 gram extra koolhydraten nemen, maar houd er wel rekening mee dat je echt een flinke work-out moet hebben om dit direct weer te verbranden.

Wanneer consumeer ik deze koolhydraten?

De meeste kiezen ervoor om dit zo’n 30-60 minuten voor hun training te doen. Persoonlijk denk ik dat dit de beste manier is om zoveel mogelijk in ketose te blijven. Je zet de koolhydraten hierna gelijk in tijdens je training en zijn hierna grotendeels weer uit je lichaam. Een enkeling kiest ervoor om dit na hun training te doen, dit zou dan zijn om herstel te bespoedigen door het aanvullen van het glycogeen. Echter is dit niet volledig te onderbouwen, aangezien koolhydraten zelf geen anabole (spieropbouwende) werking hebben.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Er is helaas geen one-size fits all approach, zeker door het afwezig zijn van voldoende wetenschappelijk onderzoek. Wees daarom je eigen experiment en kijk wat voor jou werkt. Start met een kleine hoeveelheid koolhydraten en bouw dit indien gewenst op. Je kunt vervolgens ook nog kijken naar de verschillende typen koolhydraten en de timing ervan. Let goed op wat het met je sportprestaties doet, hoe je je voelt, wat het met je ketose doet en wat het doet met je vet- en spiermassa. Succes!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!