Afvallen ketogeen dieet

Omega 3-6-9

Je hebt waarschijnlijk wel vaker van ze gehoord: Omega-3 en Omega-6. Je vindt ze onder andere terug in vette vis, zaden en eieren. Maar, welke moet je nu eigenlijk binnenkrijgen?

Wat zijn omega vetzuren?

De omega vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze lange keten vetten kun je zelf niet aanmaken en daarom ben je genoodzaakt om deze uit je voeding binnen te krijgen. Vaak worden ze ook aangeduid als essentiële vetzuren, dit simpelweg omdat je ze nodig hebt (en zelf niet aanmaakt).

Omega-3

Met name Omega-3 staat bekend om de tal van voordelen die het kan bieden. Zo werkt het bijvoorbeeld ontstekingsremmend, kan het bijdragen aan een goede hersenwerking en een gezondere bloedsuikerspiegel.
De werkzame stoffen in Omega-3 zijn ALA, DHA en EPA. Je vindt deze vetten met name terug in vette vis, chiazaden, visolie, lijnzaad, eieren en grasgevoerd vlees.

ALA vs DHA en EPA

De omega-3’s die in zaden zitten bestaan met name uit ALA’s. Dit is de voorloper van DHA en EPA. Dit betekent dat je lichaam deze zelf nog om moet zetten in DHA en EPA om er goed gebruik van te kunnen maken. Dit is een moeilijk proces en daardoor wordt slechts 5% efficiënt omgezet! 

Omega-6

Omega 6-vetzuren vind je met name terug in oliën en boters. Hierbij kun je denken aan producten als: arachide-olie (pindaolie), zonnebloemolie, margarine en halvarine. Deze vetzuren zouden kunnen bijdragen aan een lager cholesterol of een betere verhouding tussen HDL en LDL-cholesterol. Ook kan het bijdragen aan een beter immuunsysteem. Belangrijk is echter niet om er teveel van binnen te krijgen, dan kan het juist ontstekingen bevorderen en dat willen we natuurlijk niet.

De verhouding Omega-3 en 6

Om hierin een gezonde balans te vinden wordt vaak aangeraden om net zoveel Omega-3 als Omega-6 binnen te krijgen. 1:1 dus. Tegenwoordig krijgt de mens veel meer Omega-6 binnen dan Omega-3, het is dus zaak om met name deze eerste extra binnen te krijgen!

Aan de slag

Omega-6 krijg je doorgaans al voldoende binnen vanuit de oliën die je bijvoorbeeld gebruikt voor het bakken. Focus je dus met name op het binnen krijgen van Omega-3’s om de verhouding gelijk te trekken. Probeer bijvoorbeeld regelmatig wat zalm, eieren of zaden te consumeren. Let wel op: van de zaden neemt je lichaam uiteindelijk maar een hele kleine dosis Omega vetzuren op. Ben je vegetariër? Probeer dan eventueel te supplementeren indien je problemen hebt om voldoende binnen te krijgen!

Je hebt ook nog Omega-9 toch?

Dat klopt! Omega-9 kan een bijdrage leveren aan een goed cholesterol. Je lichaam kan deze vetzuren zelf aanmaken bij een goede gevarieerde voeding. Eet je gevarieerd? Dan zit dit waarschijnlijk helemaal goed!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.