Afvallen ketogeen dieet gestopt

Help, ik val niet meer af!

Het kan heel vervelend zijn als je aan het afvallen bent en opeens je progressie ziet stagneren. De kilo’s vliegen er niet meer af, of ze komen er zelfs bij! Er kunnen natuurlijk tal van factoren een rol spelen, maar we zetten de meest voorkomende oorzaken voor je op een rij mét uiteraard wat tips!

Je verliest geen gewicht, maar wel vet!

Dit is eigenlijk gelijk de meest positieve. Het kan namelijk zomaar zijn dat je geen gewicht verliest, maar wel vet. Dit betekent in de meeste gevallen dat je dus bijvoorbeeld spiermassa bent aangekomen! Daarom vertelt de weegschaal niet altijd helemaal de waarheid. Kijk in de spiegel of meet je lichaamsmaten met een meetlint, die kunnen je zomaar wat anders vertellen.

Je bent nog maar net begonnen met een ketogeen dieet

Ben je pas net begonnen? Dan heeft je lichaam waarschijnlijk even tijd nodig om te wennen aan het dieet. Het kan zomaar zijn dat je in de eerste week 2-3 kilo af bent gevallen en dat het daarna wat minder hard gaat. Dit komt vaak doordat je in het begin veel (overtollig) vocht verliest en dat uit zich natuurlijk ook in een vlotte daling van kilo’s op de weegschaal. Als het vocht eenmaal weg is, kan dit er natuurlijk niet af blijven gaan!

Je kunt je voorstellen dat na jaren van koolhydraten, je lichaam best even moet wennen aan de nieuwe brandstof. Je lichaam zal langzaam steeds efficiënter worden in het verbranden van vetten en heeft hier doorgaans zo’n 4-8 weken voor nodig. Dit wisselt uiteraard volledig per persoon. Sommige onderzoekers/mensen hebben het zelfs over maanden tot je lichaam écht helemaal efficiënt over is. Soms is geduld dus even een schone zaak.

Je eet te veel bewerkte producten

Zoals de meeste mensen eten is het niet slim om te veel bewerkte producten te eten. Deze producten bevatten vaak veel stoffen die nodig zijn voor het creëren van het product, maar juist NIET nodig zijn voor jouw gezondheid. Een ander nadeel is dat producten vaak ontdaan worden van de goede voedingsstoffen die voorheen wel in de grondstoffen aanwezig waren. Waarschijnlijk is het dus een slimme zet om te gaan voor meer natuurlijke producten, probeer wat meer paleo met keto te combineren!

Je krijgt onbewust meer koolhydraten of calorieën binnen

Een belangrijke factor om in ketose blijven is natuurlijk het vrijwel niet eten van koolhydraten, maar het kan natuurlijk gebeuren dat je ongemerkt toch wat koolhydraten binnenkrijgt. Zo zijn er uiteraard veel producten die wat toegevoegde suikers bevatten, terwijl je die juist wilt vermijden!

Ondanks dat er heel veel andere factoren zijn die meespelen bij het afvallen, blijft het natuurlijk van belang dat je niet een groot overschot aan calorieën binnenkrijgt. Een uitkomst voor het in de gaten houden van koolhydraten en calorieën is het tracken van je maaltijden in een app als MyFitnessPal. Geen idee hoeveel je dient te consumeren? Dan ben ik zelf heel erg van fan van de (Engelse) Keto Calculator van Ketogenic.com. Hier bereken je heel simpel jouw energiebehoefte en macro-verdeling!

Je beweegt te weinig

Bewegen is goed voor iedereen! Beweeg je te weinig? Dan kan dit zomaar een oorzaak zijn dat je niet afvalt. Je hoeft hiervoor geen uren bezig te zijn hoor! In tegenstelling zelfs. Een kwartiertje HIIT-training kan je al heel erg ver brengen. Doe je het liever rustig aan? Zet dan bijvoorbeeld een doel voor het aantal stappen dat je op een dag zet.

Er kunnen medische factoren meespelen

Ons lichaam bestaat uit tal van organen en vele lichaamsdelen die een vitale functie uitoefenen. Nu kan het zo zijn dat er een medische oorzaak roet in het eten gooit bij het afvallen. Belangrijke rollen zijn hierin bijvoorbeeld weggelegd voor de vele hormonen die ons lichaam rijk is, maar ook mentale problemen kunnen dit veroorzaken. Heb je de bovenstaande tips al geprobeerd en heb je jouw voeding op orde? Dan is het wellicht raadzaam om een gesprekje met de huisarts aan te gaan om dit uit te sluiten.

Overige factoren

Er kunnen uiteraard nog veel meer dingen meespelen, denk bijvoorbeeld aan:

  • Je hebt te veel stress
  • Je slaapt slecht
  • Je snackt te veel
  • Je eet te veel maaltijden
  • Je consumeert de verkeerde macro’s
  • Je eet te weinig
  • Je hebt te veel cheatmeals
  • Je drinkt te weinig water
  • Je eet te veel zuivel
  • Je hebt een voedselintolerantie of allergie
  • Je bent leptineresistent

Maak je niet te druk!

Al met al is het belangrijk om je niet te druk te maken. Vaak gaat afvallen met schommelingen en is het geen kaarsrechte lijn. Stagneer je toch echt voor een langere periode? En wil je toch echt nog graag wat kilo’s kwijt? Kijk dan of je je kunt herkennen in een van de bovenstaande punten. Mogelijk dat je met wat kleine aanpassingen weer vooruitgang boekt! Succes!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.