My keto journey the floor is carbs

My Keto Journey: @the.floor.is.carbs

Vandaag in My Keto Journey het verhaal van Natalie, oftewel @the.floor.is.carbs! Sinds 6 januari 2020 is de knop om en heeft ze zich volledig op een ketogene levensstijl gestort. Ineens het aantal koolhydraten op een dag terugbrengen naar een minimum is best wel spannend! In deze blog neemt Natalie je mee in haar verhaal!

Foodlover

Ik stel mezelf graag voor als een foodlover. Geef mij eten en ik ben de gelukkigste persoon op aarde. Ik kan genieten van lekker lang en gezellig tafelen, van een gevulde snoepzak uit Ikea of Kruidvat, van een heerlijk grote salade met verse groentjes, van donuts en american pancakes, van vleesjes en visjes, van een zomerse fruitsalade, van smoutenbollen en appelbeignets op de foor en Italiaanse en Oosterse specialiteiten. Kortom, food is life en life is food.

De aanleiding

Maar er was steeds een probleem… Het ontbrak me aan elke mogelijke vorm van karakter en volharding als het op ‘verantwoord’ en ‘gezond’ eten aankwam. Ieder kleine (of grote) ongezonde verleiding dat op mijn pad kwam, was voor mij meteen een reden om mij te laten gaan en te zeggen dat ik ‘volgende week maandag wel begin’. Wat me dan weer wel lukte, was een sapjeskuur (enkel sapjes, geen vaste voeding) van enkele dagen.

The floor is carbs my keto journey

Gek genoeg heb ik dus nood aan een regime dat heel duidelijk en zelfs rigide is. Maar ook nood aan sociale controle en dit is meteen de reden waarom ik mijn Instagram-account gestart ben. Mijn volgers werden mijn controleurs, steun en supporters!

En er was nog een probleem. Ik had geen verzadigingsgevoel, ik kon blijven eten en eten zonder genoeg te hebben. Bovendien had ik ook steeds het gevoel dat ik altijd meer en meer wilde hebben. Eén chipje? Nope, de hele zak alsjeblieft! Eén bord als avondmaal? Zot, als er nog in de pan zit, verdwijnt het in mijn buik. Een voor- of nagerecht in een restaurant? Waarom kiezen als je beide kan hebben?… Het was erg vermoeiend en frustrerend. Door mijn ongecontroleerde eetaanvallen (soms schattig en beperkt, soms belachelijk groot) smokkelde ik veel ‘rommel’ mijn lichaam binnen en dit had ook een negatief effect op mijn gemoed en lichaam (sorry boyfriend).

Keto? Keto!

Door te kiezen voor keto hoopte ik op minder pieken in mijn bloedsuikerspiegel, een meer verzadigd gevoel (bye snacks), een gezondere darmflora (ciao opgeblazen gevoel en pijnlijke darmen) en een betere nachtrust (want i’m the queen of slapeloze nachtjes). Ik had mezelf goed voorbereid door heel veel te lezen, te praten met keto-liefhebbers en te experimenten in de keuken. Ik was er klaar voor!

The floor is carbs my keto journey

Voorbereiding is alles

Naast veel gezellige restaurantbezoekjes en belachelijk veel Zalando-pakketjes, geef ik mijn loon met een grote glimlach graag uit aan kookboeken. In mijn boekenkast werd de verzameling snel uitgebreid met veel keto-boeken. De publicaties Julie Van den Kerckhove hebben ervoor gezorgd dat ik me hierin ben gaan verdiepen. Niet alleen de receptjes, maar ook haar visie en aanpak van de ketogene levensstijl interesseren en inspireren mij.

Ik ga trouwens telkens heel enthousiast met een fluostift en post-its aan de slag wanneer ik weer een boek in handen krijg. Het is toch belangrijk dat ik weet hoe, wat en waarom ik mijn levensstijl helemaal zou veranderen. Enkel met voldoende kennis werd dit avontuur nog beter ondersteund. Zo vind ik het ook fijn om artikels en blogs te lezen van ketogene liefhebbers over de hele wereld. Ik kan soms uren achter mijn computer zitten en geboeid lezen. Ook deel uitmaken van Facebook-groepen die specifiek rond keto opgebouwd zijn, vind ik bijzonder fijn. Je komt in contact met mensen die eenzelfde interesse en visie hebben, je voelt je op een ‘veilig’ plekje waar je jouw positieve en negatieve ervaringen kan delen.

1, 2, 3 start!

Om mijn lichaam vlotjes te laten overschakelen op vetverbranding volgde ik het menuplan van Julie Van de Kerckhove. Ik heb dit 4 weken gevolgd en hoopte dan dat mijn lichaam fat-adapted was. Julie had alles al voor me uitgerekend met de juiste verhoudingen van koolhydraten, vetten en eiwitten. Zelfs boodschappenlijstjes werden toegevoegd aan het menuplan. Helemaal geweldig vond ik het!

Na een tijdje merk je dat je de kneepjes van het keto-vak wel door hebt en je zelf je eigen weg kan zoeken. Het is onvoorstelbaar hoe snel je kennis hebt van de hoeveelheid koolhydraten in verschillende producten en je op de hoogte bent van de “do’s and dont’s”. Bij de start zocht ik alles heel nauwkeurig op en voerde ik het in een app (Yazio) in. De verhouding eiwitten (20%) – vetten (75%)– koolhydraten (5%) probeerde ik flink na te streven.

Na een tijdje begon ik te freestylen en minder hard te focussen op die specifieke verhoudingen. Enkel en alleen de koolhydraten tel ik nu nog en daarbij probeer ik dagelijks onder de 25g te blijven. De hoeveelheden vetten en eiwitten weeg ik niet meer af en ik luister nu meer naar mijn eigen lichaam en elk signaal dat het uitzend, probeer ik correct op te vangen.

keto recepten
keto recepten

Zondag meal-prep-dag

Ik probeer steeds 3 dagen vooruit te koken en doe dus heel enthousiast aan meal-prepping. Dit bespaart mij veel tijd, geld en zorgt ervoor dat mijn keuken niet iedere avond overhoop staat. Het is ineens ook een mooi excuus om mooie potjes, bokalen, doosjes,… te kopen waarin ik het eten bewaar. En eerlijk is eerlijk, mijn keuken is een grote puinhoop tijdens zo’n meal-prep-sessie. Maar dat is he-le-maal oké!

Eetstrategie

Intermittent fasting… Ik had deze term al vaak zien passeren want deze eetstrategie is de laatste tijd weer enorm populair. Het is een vorm van vasten waarbij je elke dag (of enkele keren per week) enkel en alleen zal eten tijdens bepaalde uren. Ik pas nu heel erg vaak de 16:8 methode (=16uur vasten, 8uur eten) toe. Hierbij at ik mijn eerste maaltijd om 12u30 en om 20u30 mijn laatste. Ik probeer op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag te vasten. De andere dagen geniet ik voor 200% van een heerlijk ontbijtje.

Zo periodiek vasten heeft veel voordelen voor onze gezondheid. Het is een boost voor je spijsvertering, het activeert je vetverbranding (jihaaa), het verbetert jouw insulinegevoeligheid, verlaagt je insulineniveau en het stimuleert autofagie. Ik blijf het zot vinden waartoe ons lichaam allemaal in staat is! Bovendien geeft het mij ook mentale rust. Het zorgt ervoor dat ik niet meteen aan eten ‘moet’ (mag?) denken wanneer ik wakker word.

Nu ik het ketogene dieet al 6 maanden volg en vetten als hoofdbrandstof gebruik, heb ik mijn cravings veel meer onder controle. En dus wanneer mijn lichaam gewend is aan het koolhydratentekort, en mijn eetlust afneemt, gaat het vasten me nog beter af. Dat is hier precies een goed-nieuws-show he?!

Dieet of levensstijl?

Ik ben fier op mezelf. Ik had nooit gedacht dat ik zo makkelijk zou kunnen volhouden aan de strenge regels van een “dieet”. Ik was madame ‘ik snoep wanneer ik wil’ en ‘ik heb nooit genoeg’ en ‘diene zak chips moet hier weg want ik eet hem helemaal leeg’. Maar, anderzijds had ik ook nooit gedacht dat het zo goed zou meevallen en het allemaal zo lekker zou zijn. Ik geniet bij elk gerecht en heb plezier in het maken en ontdekken van ketofriendly-maaltijden.

Ik snap nu ook waarom iedereen steeds herhaalt dat het geen dieet is, maar een levenswijze. Het is waanzinnig hoe snel je een andere levensstijl kan inpassen in je leven.

Ook op sociaal vlak valt het reuze mee, want hier had ik schrik voor. De eerste weken heb ik heel vaak rollende ogen, scheve blikken en nee-knikkende hoofden moeten trotseren. Het kiezen voor vetten i.p.v. koolhydraten lijkt niet zo vanzelfsprekend. Maar hey, I survived en nu vragen ze zelfs om receptjes hihi. Uit eten gaan is een uitdaging, maar ik ga ze aan! Op veel plekken werkt de keuken met veel plezier mee en geven ze extra groentjes i.p.v. brood, pasta of frietjes. Op andere plekken weigeren ze flexibel te zijn met gerechten, maar dan zien ze mij daar nooit meer terug! Gaan eten bij vrienden en familie is fantastisch! Iedereen houdt er echt rekening mee en ze proberen steeds een lekkere keto-maaltijd op tafel te toveren.                      .

Of ik het voel aan mijn lichaam? Ja, ja en ja. Ik heb geen opgeblazen buik meer, geen last meer van suikerdipjes, geen eetbuien of ongecontroleerde aanvallen. Ik kan veel meer intuïtief eten, ik luister naar mijn lichaam en geef het wat het vraagt. Ik ben in gewicht niet veel kwijt, maar ik voel aan mijn heupen en billen dat er wat vet verdwenen is. Ik eet te veel kaas en calorierijke voedingsmiddelen om gewicht te verliezen. Ik voel me goed in mijn lichaam, dus dat is niet erg. Mijn focus heeft ook nooit op gewichtsverlies gelegen.

Tenslotte wil ik ook nog even aanhalen dat je zo enorm gevarieerd en lekker kan eten bij keto. Hier had ik wel erg veel schrik voor want: ‘zou ik dan altijd eieren, spek en avocado moeten eten vanaf nu?’, spookte door mijn hoofd. Maar, gelukkig is het tegendeel waar! Ik heb zelden zo lekker gegeten en voor verrassende combinaties gestaan als de voorbije zes maanden. Stiekem moet ik ook toegeven dat een ketoproof pizza me véél meer smaakt dan de klassieke variant. Fan-tas-tisch toch?!

Dus ja, ik ben verkocht aan keto!

 

Wij zijn nog op zoek naar mensen die het ook leuk lijken om hun verhaal te delen. Lijkt het jou leuk om je verhaal te delen? Neem dan contact met ons op of plaats een reactie hieronder!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.