Keto levensstijl lotte damen

My Keto Journey: Lotte Damen

Lotte Damen is een geregistreerd diëtiste, gespecialiseerd in een koolhydraatarme en ketogene aanpak. Ze is de oprichtster van Lots of Keto en Myndfuel en biedt via beide platformen diensten aan, gericht op het implementeren van een volwaardig koolhydraatarm / ketogeen voedingspatroon.

Naast dat Lotte zelf een ketogene leefstijl volgt en daarbij zelfs marathons (!) loopt, begeleid ze dus ook andere mensen als een van de weinige keto diëtisten van Nederland! Vandaag deelt ze haar verhaal. Benieuwd? Keep reading…

Vertel eens wat over jezelf, wie ben je?

 

Mijn naam is Lotte Damen en ik ben een ambitieuze diëtiste met een grote passie voor hardlopen, persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit. Ik ben de oprichtster van Lots of Keto en Myndfuel. Via Lots of Keto bied ik 4-weekse keto kickstartprogramma’s aan en met Myndfuel richt ik mij op de individuele voedingscoaching. Dit in combinatie met mindfulness en mindset ontwikkeling. 

Al op jonge leeftijd was ik geïnteresseerd in gezonde voeding, aangezien ik op 11-jarige leeftijd besloot vegetarisch te gaan eten. Zodoende leerde ik onder andere veel over ingrediënten in voedingsmiddelen en over koken. Ik vond het altijd erg leuk en interessant om hiermee bezig te zijn en meer te leren over gezonde voeding. Het was dan ook een logische stap om voor de opleiding Voeding en Diëtetiek te kiezen en voedingsgerelateerde bijbanen te nemen bij zoal de Vitaminstore als de EkoPlaza. Ik ben altijd al een beetje eigenwijs en kritisch geweest wat betreft het opvolgen van reguliere adviezen en het zomaar aannemen van bepaalde leerstof als de enige waarheid. Ik wist dan ook dat ik na mijn opleiding een eigen bedrijf wilde starten. De vraag was echter: waar wilde ik op focussen? Deze vraag beantwoorden vond ik altijd erg lastig, omdat ik het idee had dat ik over bepaalde aanpakken niet of nauwelijks had geleerd tijdens mijn opleiding. Welke wist ik niet, totdat ik in aanraking kwam met een ketogene leefstijl!

Hoe ben je in aanraking gekomen met het keto dieet?

Tijdens mijn laatste studiejaar vertrok ik naar Kaapstad om stage te lopen bij The Noakes Foundation, een non-profit organisatie opgericht door Tim Noakes. Dit is eigenlijk dé persoon die bekend is als pionier van een ketogene leefstijl, nadat hij eerst voor langere tijd een koolhydraatrijke leefstijl adviseerde. Bij The Noakes Foundation leerde ik veel over de gezondheidsvoordelen en de kenmerken van een ketogeen voedingspatroon. Ik moet eerlijk toegeven dat ik voor mijn stage vrijwel niets wist over het implementeren van een ketogene leefstijl. Gedurende mijn opleiding heb ik namelijk veel geleerd over een reguliere aanpak volgens de schijf van vijf, dus een beetje sceptisch was ik wel. Het kon toch niet kloppen dat alles wat ik gedurende mijn opleiding had geleerd, niet waar bleek te zijn? Net als alle andere studenten, heb ik altijd geleerd dat koolhydraten de belangrijkste energiebron zijn. Wanneer je dan ineens hoort dat vetten de beste brandstof zijn, zet je daar toch automatisch vraagtekens bij. Tijdens mijn stage raakte ik echter steeds meer overtuigd van de voordelen van een koolhydraatarme aanpak. Nadat ik terugkwam van mijn stage, had ik genoeg vertrouwen gekregen om zelf een ketogene leefstijl te volgen in combinatie met het trainen voor mijn tweede marathon. Het idee was om dit tot mijn marathon te doen, maar ik merkte zoveel andere gezondheidsvoordelen dat ik besloot deze leefstijl voort te zetten!

Wat heeft keto jou gebracht?

Zo veel! Het volgen van een ketogene leefstijl geeft mij ontzettend veel constante energie, verbetert mijn hardloopprestaties, resulteert in een verzadigd gevoel voor langere tijd, zorgt voor mentale helderheid en focus, meer zelfvertrouwen en heeft ervoor gezorgd dat ik geen last meer heb van acne. Daarnaast heb ik mijn vriend leren kennen door keto (ja, keto verbindt echt!), ontmoet ik veel keto aanhangers met ontzettend inspirerende verhalen, ontdek ik de lekkerste gerechten en inspireert deze leefstijl mij om het beste uit mijzelf te halen. Het klinkt gek, maar vanwege de mentale helderheid ben ik mijzelf veel meer gaan ontwikkelen op spiritueel vlak en op het gebied van persoonlijke groei en mindset.

Waar haal je jouw informatie vandaan?

Vanwege mijn stage bij The Noakes Foundation, weet ik precies waar ik wetenschappelijke informatie kan vinden. Omdat ik zelf de online professional training in Low-Carbohydrate High-Fat / Ketogenic Nutrition & Treatment online training heb gevolgd, heb ik altijd toegang tot de meest recente wetenschappelijke studies.

Er wordt tegenwoordig veel geschreven over een ketogene leefstijl, maar als diëtiste is het ontzettend belangrijk om de informatie die je verkondigt te baseren op de laatste wetenschappelijke inzichten. Daarom ben ik altijd kritisch wat betreft de bron van een onderzoek en de opzet van een studie. Gezondheidsprofessionals die voorstander zijn van een koolhydraatarme aanpak en mij inspireren met hun werk, zijn: Dr. Jason Fung, Tim Noakes, Dr. Berg, Dr. Phinney & diëtist Jeff S. Volek, Dr. Andreas Eenfeldt, Eric Westman en diëtiste Franziska Spritzler.

Wat is je lievelingsgerecht?

Oh dit is een lastige! Ik ben zelf ontzettend blij met mijn recept voor ‘keto buns’ na verschillende recepten te hebben uitgeprobeerd. Toen ik mijn overstap maakte naar een ketogene leefstijl, wist ik dat ik een recept voor keto brood moest hebben. Ik ben namelijk een echte brood liefhebster. Het basisrecept voor mijn keto buns is ontzettend makkelijk, je hebt enkel roomkaas, geraspte mozzarella kaas, amandelmeel en ei nodig. Maar door het toevoegen van kruiden, kun je elke keer een ander broodje maken.

Keto pizza met veel verse groenten als topping blijft ook altijd mijn favoriet! Zelf gebruik ik geen bloemkoolbodem, maar hetzelfde mengsel als het deeg voor mijn keto broodjes. Dit zorgt voor een meer knapperige bodemstructuur vind ik zelf. Maar ook van bloemkool mac & cheese, butter paneer, courgette pasta met pesto en zalm en een rijke lunchsalade word ik blij. Eigenlijk van elk keto gerecht dus, mits deze vol groenten zit en kwalitatief hoogwaardige producten. Zelf eet ik geen vlees, maar ik raad mijn cliënten bijvoorbeeld altijd aan om voor biologisch grasgevoerd vlees te kiezen. Wanneer je niet kiest voor kwaliteit, is een ketogene leefstijl helaas niet altijd even goed voor de natuur en aarde.

Sindskort ben ik ook aan het experimenteren met Aziatische keto gerechten. Deze inspiratie haal ik uit de reis die ik in Januari en Februari heb gemaakt door Thailand, Laos en Vietnam.

Wat motiveert jou?

Het werkt erg motiverend dat zowel mijn vriend als mijn ouders een ketogene leefstijl volgen. Samen koken en nieuwe gerechten ontdekken is toch altijd een stuk leuker dan alleen. Dit gaat misschien een beetje gek klinken, maar mindere dagen motiveren mij ook enorm. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat ik een dag heb waarop ik veel meer koolhydraten eet dan gepland. De dagen daarna voel ik mij dan altijd behoorlijk slecht. Dit zorgt er echt voor dat ik een ketogene leefstijl en de voordelen alleen maar meer waardeer. Verhalen van anderen inspireren en motiveren mij ook heel erg om zoveel mogelijk mensen te bereiken en te enthousiasmeren.

Je loopt marathons, gaat dat samen met een ketogeen dieet?

 

Mijn eerste marathon liep ik op een koolhydraatrijk veganistisch voedingspatroon en energiegels. Hier deed ik 4,5 uur over en toen ik de finish bereikte was ik gesloopt. Mijn tweede marathon liep ik in een fat-adapted state en enkel op water met elektrolyten. Hier deed ik 3 uur en 47 minuten over en toen ik de finish bereikte kon ik alleen maar springen van energie. Mijn gemiddelde snelheid ging omhoog na elke kilometer! Ik vind het nog steeds bizar hoe groot dit verschil is. In deze blogpost kun je precies lezen hoe mijn ervaring was en hoe ik mijn voeding en trainingen plande.

Lotte damen

Wanneer je voor een marathon traint, is het ontzettend belangrijk dat je hier vol voor wilt gaan. Zowel op fysiek als mentaal gebied zul je uitgedaagd worden zoals je nog nooit bent uitgedaagd. Combineer dit met het volgen van een ketogene leefstijl en deze commitment wordt ineens verdubbeld. Het kost een aantal maanden om fat-adapted te worden, daarom is het nodig om zo’n halfjaar voor je marathon te beginnen met een ketogene aanpak. Gun jezelf deze tijd ook echt. Cheat meals kun je vergeten, want dit zorgt er gelijk voor dat je lichaam minder efficiënt met vetten omgaat als brandstof.

Ik heb ontzettend veel gehad aan het boek van Dr. Phinney en Diëtist Jeff S. Volek: The Art and Science of Low Carbohydrate Performance. Zij geven handige praktische tips hoe je het beste kunt starten met een ketogene leefstijl als hardloper / hardloopster. Daarnaast vind je in dit boek ook wetenschappelijk bewijs en uitleg over wat er precies in je lichaam gebeurt wanneer je fat-adapted bent en waarom je beter voor vetten kunt kiezen als brandstof in plaats van voor koolhydraten.

Op dit moment ben ik nog niet aan het trainen voor een nieuwe race, omdat ik mij wat meer richt op de combinatie keto en krachttraining. Ik wil graag ervaring hebben met verschillende sporten, zodat ik een zo breed mogelijke doelgroep kan helpen met het behalen van keto doelen!

Hoe ziet een dag in jouw leven eruit?

Meestal gaat mijn wekker om 6 uur en start ik mijn dag met een meditatie van 15 minuten. Ik ben een groot voorstander van journaling (volgens mij is er nog geen Nederlandse term voor dit woord), dus ik probeer ook altijd op te schrijven waar ik dankbaar voor ben en welke intenties ik voor de dag zet. Sinds kort ga ik hiernaast 3 ochtenden per week naar de sportschool om 7 uur en doe ik aan krachttraining op een nuchtere maag. Zo start ik mijn dag vol energie.

Vervolgens pak ik mijn fiets om naar een van de co-working spaces te gaan in Amsterdam. Onderweg luister ik naar inspirerende podcasts over mindset ontwikkeling, keto-gerelateerde onderwerpen en het hebben van een eigen bedrijf. Zodra mijn laptop open is, begin ik met het checken van mijn Google alerts. Deze staan allemaal ingesteld op informatie rondom een ketogene leefstijl. Op deze manier blijf ik altijd up-to-date wat betreft de laatste studies en interessant nieuws en doe ik nieuwe inspiratie op voor artikelen en content. Wanneer ik een gesprek met een cliënt gepland heb, zorg ik er natuurlijk voor dat ik mij goed voorbereid zodat ik hem of haar van een passend voedingsadvies kan voorzien. Na ons gesprek, stuur ik ook altijd een samenvatting, zodat de cliënt alles nog rustig kan nalezen en eventuele vragen kan stellen.

Tot een uur of 5 werk ik aan verschillende projecten zoals het schrijven van nieuwe content en (e)books, het bijhouden van Social Media, het opstellen van nieuwe keto programma’s of het uitwerken van cliëntgegevens en het opzoeken van nieuwe samenwerkingen met interessante bedrijven.

‘s Avonds eet ik altijd een heerlijke keto maaltijd en probeer ik te relaxen door bijvoorbeeld het lezen van een boek van mijn to-do boekenlijst waar inmiddels zo ongeveer 20 boeken opstaan.

Als nieuwe cliënten bij jou aankloppen, hoe ga je dan te werk?

Veel cliënten die mij via Social Media vinden, volgen zelf al een ketogene leefstijl en willen graag antwoorden op een specifieke vraag of willen tips voor een bepaalde situatie zoals een gewichtsplateau. Zij hebben vaak genoeg aan een eenmalig Videoconsult van 65 euro waarbij ik alle vragen beantwoord en voedingsadvies geef. Van te voren vraag ik ze een intakeformulier in te vullen, zodat ik voor mijzelf duidelijk heb of en hoe ik ze van advies kan voorzien. Na het consult krijgen zij een samenvatting van het gesprek en hierin kunnen zij altijd nog vragen stellen over het consult (ook na een halfjaar bijvoorbeeld). Deze consulten doe ik zowel in het Engels als Nederlands.

Personen die willen starten met een keto leefstijl, schrijven zich voornamelijk in voor mijn 4-weekse kickstart programma van Lots of Keto, wat elke maand start. De kick-off was in April en vanaf mei bied ik dit programma ook in het Nederlands aan voor 39,99 euro (of 9,99 per week). Tijdens dit programma krijgen deelnemers alle tools, informatie en tricks die nodig zijn om naar eigen behoeften een kickstart leefstijl te starten én vol te houden. Dit programma is inclusief 4 wekelijkse informatieve e-mails, 4 weekmenu’s die zelf aan te passen zijn, 4 videoconsulten van 10 minuten, informatieboekjes én toegang tot een Facebook community. Heel veel dus! Het is echt een programma wat naast de benodigde informatie, ook de benodigde support levert.

Ik geef tijdens deze 4 weken geen 1-op-1 advies, daarvoor zou je in een apart consult of in een apart traject kunnen investeren. Dit gaat via Myndfuel. Na een gratis video of telefoongesprek, stel ik een plan of traject voor om jou te helpen met het behalen van jouw keto doelen. Aangezien de inhoud en tijdsduur erg afhangt van de persoon en zijn / haar individuele doelen, bereken ik de uren en maak ik hier een offerte voor op.

Omdat ik ingeschreven sta bij het Kwaliteitsregister Paramedici, kun je voor voedingsadvies tot 3 behandeluren vergoeding krijgen. Voorwaarden verschillen echter wel per zorgverzekeraar. Lees de polisvoorwaarden van jouw zorgverzekeraar dus altijd goed door.

Als diëtiste zijnde moet je natuurlijk het goede voorbeeld geven, ben je dan zelf altijd 100% keto?

Haha, dit is altijd een interessant onderwerp. Ik ben heel open op Social Media over mijn eigen keto leefstijl. Zo ook als ik een keer een misstap maak. Want ja, ook ik ben een mens die wel eens niet lekker in haar vel zit of een dagje niet-keto eet. Het is voor mij heel belangrijk om deze kant te laten zien, want uitdagingen en tegenslagen horen er nu eenmaal bij!

Wat is jouw toptip voor de lezers?

Er zijn eigenlijk 2 tips die ik graag wil meegeven: laat je niet leiden door anderen en eet genoeg groene groenten! Aangezien de populariteit van een ketogene aanpak stijgt, vind je ook meer informatie op internet. Er zijn verschillende manieren om keto te doen en het komt wel eens voor dat iemand graag zijn of haar manier als de juiste wilt verkondigen. Denk hierbij aan termen als intermittent fasting of OMAD. Er is echter niet één manier om keto te doen en de beste aanpak hangt heel erg van jouw doelen af. Voel je dus vrij om hier mee te experimenteren, zo lang je mij maar een ding belooft: eet genoeg groene groenten! Groene groenten zijn ontzettend belangrijk wanneer je een ketogeen voedingspatroon volgt, omdat deze jouw lichaam voorzien van voldoende vezels, vitaminen en mineralen. Consumeer daarom zo’n 300 gram per dag.

Disclaimer: wanneer je een medische conditie hebt en hiervoor medicijnen neemt (denk aan diabetes, hoge bloeddruk of te hoog cholesterol), dan is het ontzettend belangrijk om contact met jouw huisarts op te nemen alvorens je besluit een ketogene leefstijl gaat volgen. Het komt namelijk veel voor dat de dosering van je huidige medicatie afneemt. Dit moet je altijd monitoren met degene die jouw medicijnen voorschrijft!

Ben je geïnteresseerd in individuele begeleiding zoals het krijgen van een maaltijdplan en coaching of wil je meer informatie over het 4-weekse kickstart programma? Dan kun je mij natuurlijk altijd benaderen! Bij Myndfuel kun je terecht voor 1-op-1 voedingscoaching en via Lots of Keto kun je je inschrijven voor een 4-weeks keto kickstart programma. Het eerstvolgende programma zal van start gaan op maandag 6 mei!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.