Keto levensstijl

My Keto Journey: Antonie Bartels

In deze nieuwe serie vertellen verschillende mensen over hun ketogene levensstijl. Ik heb de eer om zelf af te trappen, dus vandaag starten we met mijn verhaal! Een klein stukje achtergrond voor de nieuwe lezer: Mijn naam is Antonie Bartels, 24 jaar en oprichter van Ketofit.

Hoe kwam je in aanraking met een ketogeen dieet?

Ik volgde op Instagram al een tijdje Dr. Jacob Wilson en hij deelt net als mij een passie voor het optimaliseren van sportprestaties. Het viel mij op dat hij, in tegenstelling tot veel andere, vrijwel geen koolhydraten eet. Hierdoor ben ik mij er meer in gaan verdiepen en kwam ik via zijn account op het account van Dr. Ryan Lowery terecht. Gezien hun achtergrond én kennis was ik ervan overtuigd dat ik dit ook een kans wilde gaan geven. Ik ben begonnen met het oriënteren op internet en heb vervolgens The Ketogenic Bible gelezen. Na mij ongeveer 2-3 maanden verdiept te hebben in alles rondom een ketogeen dieet, ben ik zelf begonnen aan mijn eigen keto journey. En het duurde niet lang voordat ik verkocht was!

Wat heeft je overtuigd het te gaan doen?

Ik merkte dat mijn lichaam niet optimaal functioneerde op koolhydraten. Ik schommelde heel erg in mijn energie, kwam makkelijk vet aan en moest ook heel veel moeite doen om dit weer kwijt te raken. Daarnaast overtuigde het mij ook dat verschillende doktoren het dieet ook volgde. In het boek The Ketogenic Bible wordt alles simpel, maar wel onderbouwd toegelicht. Voor mij was het vooral belangrijk dat de wetenschappelijke artikelen erachter een hoop zorgen voor me hebben weggenomen.

Wat heeft een keto levensstijl jou gebracht?

Meer dan verwacht. Mijn eerste idee was om het dieet te gebruiken om droog te trainen, maar inmiddels is het echt een levensstijl geworden. Ik blijf het hele jaar door in shape, m’n prestaties in de sportschool zijn beter en constanter, ik slaap beter, ben vrolijker, heb minder last van acne en ben minder gestrest rondom m’n eetpatroon. Ik heb niet langer de drang om binnen 2 minuten na het sporten een shake naar binnen te gooien óf om 6 keer per dag te eten. Het geeft veel rust.

 

Progressie keto

Om te kijken hoe mijn lichaam vooruitgang boekt, laat ik om het half jaar een DEXA-scan maken. Deze scan lijkt op een röntgenfoto, echter kunnen ze naast botten ook vetten meten. Hierdoor weet je precies wat je vetmassa is, hoeveel botmassa is én wat je uiteindelijk dus als magere massa overhoudt. Dit is niet alleen spiermassa, maar ook je organen etc. In de bovenstaande foto vind je de uitslagen van de scan. De eerste periode zonder keto én de tweede met keto. Ik heb gelukkig veel vet kunnen verliezen, maar ik was vooral blij dat ik geen spiermassa verloor! Sterker nog, dit was er bijgekomen:) Hier was ik stiekem toch wel wat blij mee en beloofde voor mij nog meer dan ik voorheen verwachtte. Ook heb ik hierin twee foto’s meegenomen, één van voor keto en één van na zo’n 5 maanden keto!

Wat is jouw motivatie?

Ik ben altijd al gemotiveerd geweest om het maximale uit mezelf te halen en ik ben vooral benieuwd tot hoever ik dit kan pushen. Ik ben graag bezig met het optimaliseren van mijn gezondheid en mijn fysiek en dit drijft mij dan ook om te kijken wat ik met keto én allerlei biohacks kan bereiken.

Wat is je lievelingsgerecht?

Ik moet zeggen dat ik niet echt een lievelingsgerecht heb, ik vind al het keto-eten lekker! Wel ben ik gek op eieren. Ze zitten vol goede voedingsstoffen én je kunt er onwijs veel mee maken. Van een omelet tot een spiegelei en van pannenkoeken tot de basis van een taart!

Hoe ziet een dag in het leven van Antonie eruit?

Op een normale doordeweekse dag word ik rond 7 uur wakker. Ik vul dan mijn 5 Minute Journal in, lees een pagina in de Dayli Stoic. Hierna spring ik onder de douche en maak ik me klaar om de deur uit te gaan. Op deze dagen intermittent fast ik namelijk vaak! Dit maakt m’n ochtendritueel een stuk sneller en ik vind de voordelen ervan heel fijn. Rond 8 uur begin ik dan met m’n werk als marketeer bij Parentix, een IT-bedrijf gevestigd in Amsterdam.

M’n eerste calorieën krijg ik binnen rond 11 uur, dan maak ik een latte met vette kokosmelk en de Pumpkin Spice creamer van Neuroast. Voor de cognitieve voordelen, maar vooral omdat het ook heel erg lekker is! Rond 13:00 eet ik mijn eerste maaltijd, vaak een van de recepten die op de website staan. Later in de middag heb ik nog een tussendoortje bestaande uit makreel of haring met wat noten en bottenbouillon. Rond 16:00 zit ik in de trein naar huis, waar ik een maaltijd naar binnen werk voor ik weer de gym in duik. Hier hou ik mezelf zo’n anderhalf uur zoet, variërend van een krachtdag tot een hypertrophie dag.

Na deze training eet ik vaak wat eieren met kaas, spek, avocado, champignons en pompoen. Soms voeg ik hier nog een extra stuk vlees aan toe voor extra eiwitten. De tijd die ik hierna nog over heb gebruik ik om te werken aan ketofit.nl, van het schrijven van blogs tot het maken van recepten en van het maken van Instagram-posts tot het designen van de website. Voordat ik ga slapen sluit ik af met zo’n 10 minuten mediteren en het invullen van mijn 5 Minute Journal.

Hoe beïnvloedt het jouw sportprestaties?

Ik merk zelf dat mijn prestaties beter zijn geworden! Vooraf was ik hier nog behoorlijk sceptisch over. Vooral de eerste week waren mijn gymsessies niet zoals deze hoorde te zijn. Mijn lichaam de vetten nog niet goed gebruiken als energie en had geen koolhydraten meer voor handen. Hierdoor was mijn energie ver te zoeken, al zal het ook een mentaal dingetje zijn geweest. Gelukkig veranderde dat heel snel bij mij! Sinds dat mijn lichaam gewend is aan vetten heb ik meer energie en zijn mijn sportprestaties ook constanter. Ik ben niet meer afhankelijk van een grote maaltijd voorafgaand aan een training en ik weet dan qua energie ook waar ik aan toe ben. Zelfs nu op 30 gram koolhydraten per dag, ben ik sterker dan ooit tevoren.

Heb je nog tips?

Voor degene die twijfelt: Just do it! Maar vooral wel goed! Bereid je vooraf voor en lees je goed in. Zelf vind ik het handig om eten te tracken in app, zodat je ook eventuele verborgen koolhydraten vermijd. Ze verstoppen helaas overal suiker in tegenwoordig. Een aanrader is ook het preppen van eten en eventuele verleidingen uit huis te bannen. Hierdoor heb je altijd wat voor handen en ben je niet geneigd om stiekem toch even een cheat te pakken. Al kan dat uiteraard op een unieke gelegenheid geen kwaad, het moet wel leuk blijven:)

Heb je nog andere dingen die je de lezers mee wil geven?

Meer dan genoeg! En daar blijf ik de komende tijd dan ook lekker over bloggen! Ik ben vooral benieuwd of de lezers zelf nog vragen hebben. Laat een reactie achter op de blog, dan zal ik mijn best doen om deze voor je te beantwoorden!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!