Meer energie tijdens keto

Meer energie tijdens keto

Het klinkt in het begin tegenstrijdig: geen koolhydraten en tóch meer energie. Jarenlang wordt er eigenlijk gezegd dat je koolhydraten moet eten, kijk bijvoorbeeld maar naar topsporters. Die zitten voor hun wedstrijd aan een flink bord pasta. Dat is bij een ketogeen dieet natuurlijk uit den boze, maar hoe zit dat dan met energie tijdens een ketogeen dieet? Kun je zonder koolhydraten toch energie hebben?

Periode van omschakelen

Je kunt je voorstellen dat je de voordelen van een ketogeen dieet niet meteen op de eerste dag zal ervaren. Na (tientallen) jaren koolhydraten, zal het niet binnen één dag omgeschakeld zijn op vetten. Het kan dan ook best wel voorkomen dat je in het begin wél problemen ervaart met je energieniveau.

Doordat het lichaam nog steeds verlangd naar de koolhydraten, kan het in de eerste paar dagen voorkomen dat je je zelfs een beetje grieperig voelt. Dit wordt de keto-griep genoemd. Gelukkig verdwijnt dit vanzelf en ga ook jij de energie van een ketogeen dieet ervaren.

Heb ik meer energie tijdens een ketogeen dieet?

Ja, vrijwel iedereen ervaart meer energie tijdens een ketogeen dieet! Waar dit door komt? Er zijn een aantal voordelen te noemen van een ketogeen dieet, waardoor je met name een constanter energiepeil ervaart. Geen schommelingen meer én je kunt er altijd tegenaan. We zetten de 3 belangrijkste voor je op een rij!

1. Bron van energie

Draait je lichaam op koolhydraten, dan is het in energie beperkt tot het aantal koolhydraten dat je consumeert. Je lichaam is niet in staat om een grote reserve glucose aan te leggen. Wel is er een grote reservetank aan vet aanwezig! Waar je normaal dus beperkt bent tot honderden tot zo’n 2000 kcal aan glucose, heeft je lichaam bij vetverbranding opeens toegang tot een reservetank van tienduizenden calorieën.

Stel je weegt 65 kg en hebt een vetpercentage van 20%. Dan heb je dus 13 kg vet opgeslagen. Vermenigvuldig dit met de energiewaarde van 9 kcal per gram en je hebt een energietank van zo’n 117.000 kcal! Zelfs een afgetraind topsporter heeft nog tienduizenden calorieën voor handen.

Is je lichaam overgeschakeld op vetverbranding, dan heb je dus altijd toegang tot een overvolle energietank. Bijkomend voordeel? Maak je aanspraak op dat extra beetje energie, dan val je ook nog eens extra af!

2. Stabiele bloedsuiker

Eén van de meest nadelige punten van zo’n bord pasta of zak snoep is de snelle piek in de bloedsuiker. De koolhydraten worden omgezet in glucose en razen je bloedbaan in. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel waardoor je heel snel een berg aan energie ervaart. Dit klinkt nog positief, mar wat er na dat half uur gebeurt is vaak minder. Je bloedsuikerspiegel knalt weer onderuit en je gaat liever even een tukkie doen op de bank.

Een groot voordeel van een ketogeen dieet is dan ook dat je bloedsuikerspiegel stabiliseert. Er komt geen berg aan glucose binnen, dus er ontstaat ook geen enorme stijging in je bloedsuiker! Hierdoor blijft je energieniveau stabiel en heb je niet langer die vervelende ‘Sugar crash’.

3. Gluconeonese

Heeft je lichaam toch wat extra koolhydraten nodig? Dan kan het deze zelf maken! Je lichaam kan dus zelfs helemaal zonder koolhydraten. Nu krijg je in de praktijk altijd wel wat koolhydraten binnen tijdens een ketogeen. Hetgeen dat je lichaam extra nodig heeft, maakt het lichaam gewoon zelf door een proces dat Gluconeogenese heet. Hierbij breekt het bijvoorbeeld Glycerol, de ruggengraat van een vetcel, af en maakt er nieuwe energie van. Ook lactaat en aminozuren als alanine en glutamine worden hier veel voor gebruikt.

Toch meer energie nodig?

Heb je af en toe toch meer energie nodig tijdens een ketogeen dieet? Dat kan natuurlijk gebeuren. Stel dat je bijvoorbeeld op een hoog niveau sport of het maximale uit je sportprestatie wilt halen. Dan kun je bijvoorbeeld experimenteren met MCT-vetten of Exogene ketonen. Deze geven je een snellere bron van energie én kunnen je dus snel van een beetje extra energie voorzien.

Ook kun je experimenteren met een Targeted Ketogeen Dieet of een Cyclisch Ketogeen Dieet. Bij deze varianten zet je strategisch extra koolhydraten in rondom je training of bijvoorbeeld op de dag van je wedstrijd. Niet iedereen is hierin hetzelfde, vind daarom de manier die voor jouw lichaam werkt!

Heb jij meer energie tijdens een ketogeen dieet? Laat het ons weten in de reacties!

 

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Begin 2018 begon mijn keto journey. Na een half jaar verdiepen nam ik de stap om te beginnen met een ketogeen dieet en dit bracht me direct onwijs veel voordelen. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.