Koolhydraten vs. Netto-koolhydraten

Wellicht dat je de term al wel eens voorbij hebt zien komen: netto-koolhydraten. Of eigenlijk net-carbs, het is namelijk iets dat met name in Amerika speelt. Mede doordat het keto dieet in de Verenigde Staten vele malen groter is, is de kans groot dat je jouw informatie ook uit Engelstalige bronnen haalt. Maar wat wordt er eigenlijk bedoelt met netto-koolhydraten? En is het iets waar je hier ook rekening mee moet houden?

Waar komt het vandaan?

Zoals hierboven al aangegeven is de term afkomstig uit de Verenigde Staten. Het aantal koolhydraten dat je binnenkrijg is bij een ketogeen dieet natuurlijk erg van belang, vandaar dat het ook belangrijk is dat je zicht hebt op het aantal koolhydraten dat je lichaam binnenkrijgt. Of beter gezegd: Dat je lichaam opneemt! Niet elke koolhydraat is namelijk hetzelfde. Er zijn namelijk een groot aantal koohydraten die zo complex zijn dat ze niet verteerbaar zijn en dus niet opgenomen worden door het lichaam. Deze koolhydraten staan beter bekend als vezels en polyolen.

Vezels en netto-koolhydraten

Vezels worden dus niet opgenomen door het lichaam. Maar er is wel een opvallend verschil tussen voedingslabels in de EU en de VS. Vezels worden in de Verenigde Staten namelijk wél onder de koolhydraten geschaard, waar deze in de EU los daarvan worden vermeld. Vandaar dat deze discussie in de VS ook vele malen hoger is.

Waar een avocado hier bijvoorbeeld maar zo’n 1,8 gram koolhydraten bevat (per 100 gram), is dit in de VS 6,1 gram doordat er de vezels bij opgeteld worden. Daar kiezen veel mensen er dan ook voor om deze vezels af te trekken van het totaal aantal koolhydraten, waardoor het netto-koolhydraten overblijft. Eigenlijk dus best wel een luxe dat dat al voor je gedaan is! 🙂

Polyolen en netto-koolhydraten

De andere vreemde eet in de bijt is de categorie polyolen. Ben je regelmatig met dieetproducten in aanraking geweest? Dan weet je inmiddels vast dat dit zoetstoffen zijn. Polyolen eindigen op het label altijd op -ol, denk bijvoorbeeld aan erythritol. Deze polyolen worden in zowel de EU als VS onder de koolhydraten geschaard, doordat ze (meestal) deels opneembaar zijn. 

Onderling zit er best wat verschil in deze polyolen en zal de een beter of juist slechter worden opgenomen door het lichaam. Dit betekent dat je de een bijvoorbeeld volledig af kunt trekken van het totaal aantal koolhydraten, terwijl de ander bijvoorbeeld maar half meetelt. De richtlijnen hierin zijn best lastig, vandaar dat er altijd geadviseerd wordt om te kiezen voor 100% keto vriendelijke zoetstoffen. Zo weet je zeker dat ze niet worden opgenomen én dat je dus in ketose blijft.

Let dus op wélke polyolen het product bevat, de een is duidelijk beter dan de ander! Erythritol is wat ons betreft de nummer één zoetstof die op dit moment beschikbaar is in de EU en kan volledig worden afgetrokken. Terwijl je van een zoetstof als maltitol eigenlijk het liefst ver uit de buurt blijft. Benieuwd hoe andere polyolen het doen? Dat lees je in deze blog over zoetstoffen!

 

Moet ik er rekening mee houden?

Een heel stuk minder dan in de VS gelukkig! Zo worden de vezels automatisch apart genoteerd. Hierbij moet je op twee dingen letten:

1. Wanneer je zelf producten importeerd vanuit de VS óf deze koopt bij een winkel die ze importeert, kan het zijn dat de vezels dus wel onder de koolhydraten zijn. In dat geval zal je ze dus af moeten trekken als je alles netjes bijhoudt. Gelukkig zie je dit al snel aan het label.

2. Gebruik je een app als MyFitnessPal om je voeding te tracken? Dan kan het zijn dat je ook wel eens Amerikaanse voedingswaardes krijgt als je iets op zoekt. ‘Avocado’ in het Nederlands is namelijk ook ‘Avocado’ in het Engels. Zo kun je dus op de voedingswaarde uitkomen die iemand in de VS heeft uitgevoerd. Een tip die hierbij nog wel eens wil helpen is het toevoegen van een merk of winkel, denk aan: AH Avocado. Zo kom je vaak toch op een Nederlandse voedingswaarde uit!

Wat betreft polyolen raden we aan om alleen te kiezen voor keto-vriendelijke polyolen. Op dit moment is Erythritol nog steeds de beste keus in de EU! Deze kan volledig worden afgetrokken van het totaal aantal koolhydraten. Een polyool als maltitol wil je eigenlijk ver vandaan blijven! Benieuwd hoe andere polyolen het doen? Dat lees je in deze blog over zoetstoffen!

 

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Begin 2018 begon mijn keto journey. Na een half jaar verdiepen nam ik de stap om te beginnen met een ketogeen dieet en dit bracht me direct onwijs veel voordelen. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.