Wat is ketose?

Wat is ketose?

Een ketogene toestand of kortweg ketose is een metabolische staat van het lichaam. Dit betekent simpelweg dat je lichaam is overschakeld van glucoseverbranding naar vetverbranding. Je bent in ketose als je jouw ketonen meet tussen de 0.5 mmol/l en 7 mmol/l. Voor een optimale ververbranding zit je goed tussen de 1.5 mmol/l en 3 mmol/l.

Hoe kom ik in ketose?

Om in ketose te komen maak je gebruik van een ketogeen dieet. Bij dit dieet eet je vrijwel geen koolhydraten, waardoor je lichaam genoodzaakt is om op zoek te gaan naar een andere energiebron. In deze zoektocht stuit hij op vetten. Deze vetten worden vervolgens in je lever afgebroken, hier worden de vetcellen omgezet in energie. Bij de afbraak van deze vetten komen ketonen vrij. Je raad inmiddels al waar de naam van het keto dieet vandaan komt.

Hoe ziet het keto dieet eruit?

Een ketogeen dieet wordt vaak gekenmerkt door een grens van maximaal zo’n 25-30 gram koolhydraten per dag. Dit is nodig om uiteindelijk dus in ketose te komen. Om dit makkelijker vorm te geven, kijken we even naar de macro’s van dit dieet. Macro’s zijn de verdeling tussen calorieën uit vetten, eiwitten en koolhydraten. 1 gram vet levert 9 calorieën, 1 gram eiwit 4 en 1 gram koolhydraten ook 4. Bij een keto dieet is er de groffe richtlijn waarbij ongeveer 70-75% van je dagelijkse caloriën bestaan uit vetten, 20-25 uit eiwitten en 5-10 uit koolhydraten. Omdat ieder lichaam anders is, bestaat er geen precieze maatstaf en is uiteraard om te kijken hoe jouw lichaam hierop reageert.

Wat zijn ketonen?

Er zijn een drietal ketonen die door het menselijk lichaam gebruikt kunnen worden als energiebron:

  • Acetoacetaat (AcAc)
  • bèta-hydroxybutaanzuur (BHB)
  • Aceton (Aceton is een bijproduct van de afbraak van acetoacetaat)

Deze ketonen komen vrij bij de verbranding van vetten en dienen ieder voor verschillende doeleinden. Ook zijn ze op verschillende manieren te meten. Zo kun je bijvoorbeeld BHB meten met een vingerprik-bloedmeter, AcAc met een urine strip en Aceton met een ademanalyse-apparaat. De meest betrouwbare hierin is de bloedmeter.

De voordelen van ketose

Een ketogeen dieet kent veel verschillende voordelen. Onderstaand zetten we de belangrijkste voor je op een rijtje.

Afvallen

De meest voorname hierin is het afvallen. Doordat je lichaam in ketose vetten gaat afbreken voor energie, verandert het in een ware vetverbrandingsmachine. In diverse wetenschappelijke onderzoeken is dan ook aangetoond dat een ketogeen dieet sterk kan bijdragen aan vetverlies, maar wel zorgt voor het behoud van spiermassa! Ten opzichte van andere diëten hoef je je bij een ketogeen dieet niet bang te zijn dat dit ten koste gaat van je spiermassa of sportprestaties.

Altijd energie

Een ander voordeel van overstappen op vetverbranding is dat je vrijwel altijd genoeg energie hebt. Iedereen heeft vetten in zijn lichaam opgeslagen, welke altijd voor hande zijn. Ook als je dus even geen maaltijd genuttigd hebt. Pak bijvoorbeeld een atleet van 80kg met een vetpercentage van 6%, deze heeft nog zo’n 4.8 kg vet in zijn lichaam opgeslagen. Met 9 kcal per gram vet komt dit neer op ruim 43.000 calorieën!
Je hebt ook vast wel eens gemerkt dat je een uur na een grote koolhydraatrijke maaltijd graag op de bank neerploft en het liefst nog even een dutje zou willen doen. Dit komt door de schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Deze is bij een ketogeen dieet echter veel beter onder controle, door de afwezigheid van koolhydraten en suikers. Je grootste voedingsbron bestaat namelijk uit vetten en eiwitten. 

Betere hersenwerking

Er zijn ook diverse onderzoeken die aantonen dat je in ketose beter kunt nadenken. Dit komt een beetje voort uit het feit dat je altijd voldoende energie hebt, maar ook omdat je hersenen extra goed werken op ketonen. Ketonen zorgen er namelijk voor dat je hersenen minder zuurstof nodig hebben om hetzelfde te doen en dus efficiënter te werk kunnen gaan. Ook dragen de ketonen bij aan mitochondriale biogenese. Dit houdt simpelweg in dat de cellen hun massa en capaciteit verhogen met als gevolg dat ze hun taken nog beter uitvoeren. Hierdoor ben je dus nog een stuk scherper dan normaal!

Andere voordelen

Er zijn naast de bovenstaande voordelen nog tal van andere voordelen van ketose te benoemen. Denk hierbij aan dingen van het verbeteren van sportprestaties tot het verbeteren van cholesterol, maar ook zelfs aan het behandelen van ziektes! Een ketogeen dieet is namelijk ooit ontstaan voor de behandeling van epilepsie, maar er komt inmiddels steeds meer onderzoek naar de mogelijkheden om bijvoorbeeld parkinson, alzheimer of zelfs kanker te genezen. Lees hier meer over de voordelen.

Ben ik ook wel eens in ketose?

De kans is groot dat ook jouw lichaam wel eens ketonen heeft aangemaakt of in een kleine staat van ketose is geweest. Stel dat je ’s avonds om 18:00 uur zou eten en uiteindelijk de volgende dag rond de middag pas weer eet, ben je zo’n 16 uur aan het vasten. Gedurende deze periode raakt je glucosevoorraad op en gaat het ook over op het maken van ketonen.

Is ketose gevaarlijk?

Het korte antwoord daarop is NEE! Ketose wordt helaas vaak nog verward met ketoacidose. Ketose is een metabolische en natuurlijke stand van het lichaam, waar ketoacidose een gevaarlijke reactie is in je lichaam. Ketoacidose komt alleen voor bij diabetici en wordt veroorzaakt door een ongecontroleerde insuline resistentie. Bij insulineresistentie is het voor het lichaam slecht of bijna niet mogelijk om koolhydraten op te nemen in de cellen, waardoor deze dus een soort van rond blijven zweven. Echter krijgt je lichaam nu dus geen energie. Hierdoor start het met het afbreken van vetten en dus ook het produceren van ketonen. Voor de opname van deze ketonen is een kleine hoeveelheid glucose nodig, maar doordat je lichaam dit door de insulineresistentie niet goed op kan nemen, hopen deze zich op in het bloed. Doordat ketonen van nature zuur zijn, ontstaat er een verzuring van het bloed: Ketoacidose. Bij ketoacidose meet je ketonen tussen maarliefst 15-25 mmol/L, terwijl je bij een normaal ketogeen dieet tussen de 0,5 en 7 mmol/L zit. Ketose is heel iets anders dan ketoacidose en is dan ook niet gevaarlijk!

Benieuwd naar een ketogeen dieet? Lees hier meer:

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.