alcohol keto bier wijn

Een ketogeen dieet en alcohol

Nu de warme zomerdagen aanbreken, kan het soms verleidelijk zijn om voor een lekker (verkoelend) drankje te gaan. Hoe gaan een ketogeen dieet en alcohol samen? Wat doet alcohol met ketose? Onderstaand beantwoorden we de belangrijkste vragen rondom alcohol en keto!

Wat is alcohol?

Alcohol kan gemaakt worden van verschillende producten. Zo wordt het onder andere gemaakt van druiven, granen, rijst en aardappels. De alcohol zelf ontstaat door het laten gisten van de suikers (of zetmeel) in deze producten. Daarnaast kent het ook een eigen energiewaarde, zo levert 1 gram alcohol 7 calorieën op. Deze worden vaak gezien als lege calorieën, omdat er geen voedingsstoffen, vitamines en mineralen in zitten.

Gaan alcohol en ketose samen?

Het zal geen verrassing voor je zijn dat alcohol slecht voor je is. We weten allemaal dat je lichaam er slechter door gaat functioneren. Zo kan je coördinatie en balans wat achteruitgaan, maar droog je er bijvoorbeeld ook door uit. Er zijn tientallen dingen die veranderen door het drinken van alcohol, maar hoe verhoudt dit zich tot ketose?

Je kunt je voorstellen dat alcohol ook van invloed kan zijn op de mate waarin je in ketose bent. Nu zullen één of twee drankjes niet van zo’n slechte invloed op je zijn dat dit heel veel verschil maakt, maar het kan wel het een en ander in je lichaam veranderen.

Op het moment dat je alcohol drinkt, begint je lichaam met het verwerken hiervan. Ten eerste zal het aan de slag gaan met de calorieën die je hieruit binnen krijgt. Je lichaam ziet alcohol als een soort vergif en zal er alles aan doen om deze als eerste je lichaam uit te werken. Het nadeel hiervan is dus ook dat er geen vetten worden afgebroken.

Probeer je dus af te vallen? Dan ben je beter af door dat drankje te laten staan. Ben je tevreden met waar je lichaam nu staat en wil je af en toe lekker genieten? Dan kun je er zelf voor kiezen om één of twee drankjes te nemen. In dat geval is het wel heel belangrijk dat je de juiste keuze van drankje maakt!

Welke alcoholische dranken kan ik tijdens een ketogeen dieet drinken?

Onderling zit er behoorlijk wat verschil tussen alcoholische drankjes. Dit verschil zit hem niet alleen in het alcoholpercentage, maar ook in de suikers. Iets waarvoor je bij een ketogeen dieet natuurlijk heel erg op moet passen. Je bent dus beter af om alle suikerrijke alcoholische dranken te mijden. Onderstaand gaan we in op de meest gedronken alcoholische dranken. En uiteraard vind je terug welke de betere en slechtere keuzes zijn!

1. Likeuren

Likeuren worden vaak gebruikt om een wat zoetere smaak aan bijvoorbeeld koffie te geven óf om zoete cocktails mee te maken. Ze hebben vaak een alcoholpercentage van zo rond de 20%. Een nadeel is alleen dat om van een likeur een likeur te maken, er zelfs een minimum van 100 gram suiker per liter gehanteert wordt. In de meeste gevallen loopt dit zelfs op tot 200-300 gram per liter! Hierdoor is het vrijwel altijd te hoog in koolhydraten voor een ketogeen dieet. Je bent dan beter af door te kiezen voor bijvoorbeeld een suikervrije siroop om wat extra smaak te geven!

2. Bieren

Een biertje is eigenlijk al vrij snel uit den boze tijdens een ketogeen dieet. Een normaal glas bier bevat al snel zo’n 7-8 gram koolhydraten, wat soms oploopt tot zo’n 15 gram bij een speciaalbiertje. In Amerika is te zien dat er goed geanticipeerd wordt op de koolhydraatarme keto-trend. Daar zijn inmiddels biertjes die zo laag als 3,8 gr koolhydraten per flesje komen. Over de smaak wisselen de meningen wel erg. De enige die in Nederland op dit moment volgens mij (moeilijk) beschikbaar is, is Amstel light met zo’n 3,9 gr koolhydraten per flesje van 300ml.

Bieren kun je dus beter mijden tijdens een ketogeen dieet, tenzij je echt een uitzondering op de regel vindt die koolhydraatarm is. Zo ja, please let me know:)

3. Wijnen, champagne, cava en prosecco

Goed af te stemmen op gerechten, maar ook lekker in het zonnetje op een terras. Een wijntje gaat er bij veel mensen wel in, ook bij een ketogeen dieet is wijn niet uitgesloten! Zorg wel dat je altijd kiest voor een droge witte of rode wijn. Droge witte of rode wijn zit zo rond de 1 gram koolhydraten per glas, terwijl je met zoete wijn alweer snel richting de 10 gram gaat.

Champagne, cava en prosecco vallen deels in dezelfde categorie natuurlijk. Ook deze gaan goed tijdens een ketogeen dieet! Kies alleen wel altijd voor de Brut. De (half) zoete varianten bevatten al snel twee keer zoveel suiker!

4. Sterke dranken

Strikt kijkend naar koolhydraatarm, dan maak je de beste keuze met (heldere) sterke dranken. Deze zijn doorgaans wel een stuk hoger in alcohol en bevatten vaak zo’n 20%. Een glas whiskey, wodka, cogac, tequila of rum bevat bijvoorbeeld helemaal geen koolhydraten!

Ben je niet zo’n fan van puur sterke drank drinken? Dan kun je ze uiteraard ook mixen met bijvoorbeeld een light/zero frisdrank. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen gaan voor een bacardi-cola light of whiskey-cola zero.

Van goed naar slecht

Nog een keertje in een duidelijk overzicht de beste en slechtste keuzes van alcoholische dranken tijdens een ketogeen dieet. Let op dat onderlinge soorten en merken altijd wat kunnen verschillen!

Drank Koolhydraten per portie/glas
Sterke drank (Whiskey, rum, wodka etc) 0
Sterke drank + light/zero frisdrank 0
Droge witte wijn 0,6
Champagne 1,6
Prosecco 2,4
Cava 3
Rosé 3,1
Droge rode wijn 3,8
Bier/pils 7,5
Zoete wijn 8,1
Bailey’s(30ml) 9
Witbier 9,5
Bier zwaar <7% 9,5
Likeuren per 100ml 10+
Likeur 43 (50ml) 11
Bier oud bruin 14
Corona 14
Radler 16,5

Bronnen: Voedingswaardetabel, Kennisinstituutbier, Libelle en meer

Waarschuwing

Veel mensen ervaren dat ze bij een ketogeen dieet veel sneller dronken worden dan voorheen. Fijn voor je portemonnee, maar minder fijn als je na twee drankjes al achteruitloopt! Pas hier dus goed voor op!

Zoals je wellicht ook al weet houd je bij een ketogeen dieet minder vocht vast. Alcohol zelf staat bekend om hier nog een schepje bovenop te doen. Zorg dat je dus voldoende tussendoor drinkt om gehydrateerd te blijven en vul eventueel je elektrolyten/mineralen tijdig aan!

Ook kan alcohol zorgen er voor zorgen dat je wat lakser wordt. Zeker op het moment dat je er ook wat trek door krijgt. Het kan helpen om thuis bijvoorbeeld wat klaar te hebben staan, zodat je alsnog keto kunt eten en niet zo makkelijk de fout in kunt gaan.

Natuurlijk promoten wij absoluut niet het alcoholgebruik en moet je hierin altijd zelf een weloverwogen keuze maken. Kijk of het jouw doelen belemmert en of je het genoodzaakt vindt. Drink uiteraard altijd met mate!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.