Verschillen keto atkins

Keto vs Atkins

Wellicht heb je het wel eens meegemaakt: je vertelt over je keto-dieet en krijgt de vraag: “lijkt dat niet op Atkins?”. Het Atkins dieet is zo ongeveer het meest bekende koolhydraatarme dieet, maar hoe verhoudt zich dit precies tot een ketogeen dieet?

Wat is het Atkins dieet?

Om de verschillen te kunnen bepalen, is het belangrijker om eerst wat dieper op Atkins in te gaan. Atkins is misschien wel het meest bekende koolhydraatarme dieet. Het dieet is ontworpen door cardioloog Robert Atkins en is gebaseerd op verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar koolhydraatarme diëten. Hij bracht hier een boek over uit in 1972, maar het dieet won met name veel publiciteit in de jaren ’90 en ’00. Het dieet richt zich met name op gewichtsverlies en bestaat uit vier verschillende fases. Fase 1: Startfase. Door maximaal 20 gram koolhydraten per dag te eten, gaat je lichaam over op vetverbranding. Fase 2: Gewichtsverlies. In deze fase introduceer je wekelijks 5 gram extra koolhydraten per dag om op zoek te gaan naar jouw balans. Als je bijna op jouw streefgewicht zit, ga je verder naar fase 3. Fase 3: Bijna op gewicht. Tijdens deze fase ga je verder met het herintroduceren van koolhydraten tot je vindt bij welke hoeveelheid je op peil blijft. Dit blijf je doen tot je het streefgewicht hebt bereikt. Fase 4: Blijf op gewicht. Het blijven eten volgens stap 3 om op gewicht te blijven.  

Atkins vs Keto: de verschillen

Een ketogeen dieet en een Atkins dieet hebben hier en daar wat gelijkenissen. Ze zijn beide koolhydraatarm en de eerste fase komt in de buurt van een ketogeen dieet. Echter zijn er wel degelijk veel verschillen. We lichten de belangrijkse voor je toe.

Aantal koolhydraten

Het belangrijkste verschil is het aantal koolhydraten dat je eet. Alleen in de eerste fase van het Atkins dieet is dit ongeveer vergelijkbaar met een ketogeen dieet. De fases hierop verhogen langzaam het aantal koolhydraten. Dit loopt in fase 4 zelfs door tot zo’n 100 gram koolhydraten per dag. Hierdoor kun je natuurlijk lang niet meer in ketose blijven.

Vetten en eiwitten

Bij het volgen van een keto dieet wordt er vaak ongeveer aan de macro’s 5% koolhydraten, 20% eiwitten en 70% vetten vastgehouden. Dit om je lichaam in ketose te houden, maar ook van genoeg energie in de vorm van vetten te voorzien. Bij een Atkins dieet ben je vrijer om deze twee laatste macro’s in te richten.

Fases & lifestyle

Een Atkins dieet bestaat uit verschillende fases, terwijl een ketogeen dieet meer bestaat uit een continu proces. Hierdoor weet je vanaf het begin waar je aan toe bent en is de kans ook minder aanwezig dat je terugvalt als je weer koolhydraten implementeert. Een ketogeen dieet wordt dan ook meer als een lifestyle gezien dan een dieet en kent daar ook veel van zijn krachten door.

Ketose

In de bovenstaande kopjes lees je het al een beetje: bij een Atkins dieet ben je alleen in de startfase in ketose. Dit heeft als nadeel dat je daarna geen profijt meer hebt van voordelen als snel afvallen, verbeterde cognitieve prestaties, altijd en veel energie en verbeterde sportprestaties.

Waarom Atkins weg is gevaagd

Atkins heeft de laatste jaren veel van zijn populariteit verloren, waar een ketogeen dieet dit overnam. Dit is fout gegaan doordat mensen bij het volgen van het dieet vrij waren in het eten van alle eiwitten en vetten die ze wilde. Althans, dat dachten ze. Hierdoor zijn ze ver boven hun caloriebehoefte gaan zitten met gewichtstoename als gevolg. Dit is natuurlijk slechte reclame voor een dieet. Daarnaast is het ook fout gegaan door de vele producten die onder andere Atkins zelf in de markt heeft gezet. Hierbij kun je denken aan repen die verkocht werden als suikervrij, maar uiteindelijk slechte zoetstoffen in gebruikt werden die wel degelijk een bloedsuikerrespons stimuleerde. Hierdoor werkte het snelle gewichtsverlies in de startfase al minder efficiënt, doordat je niet meer in ketose was.

Bottomline

Een Atkins dieet kent wat sterke eigenschappen in de startfase van het dieet. Hierna is het echter niet meer te vergelijken met een ketogeen dieet, doordat de koolhydraten langzaam worden opgeschroefd. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat je de voordelen van een ketogeen dieet verliest en de kans groot is dat het minder efficiënt werkt.
Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!
keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!