Ketogeen dieet honger

Keto: Het recept tegen honger?

Een vervelende eigenschap van diëten is vaak het hongergevoel. Je zit nooit vol en hebt altijd trek. Dit kan het soms verdomd lastig maken om je aan een dieet te houden. Bij een ketogeen dieet lijkt dit echter veel minder aan de orde! Veel mensen geven aan dat ze eigenlijk vrijwel geen honger hebben, hoe zit dat?

Wat is honger?

Uiteraard ontstaat honger als je een tijdje niet gegeten hebt, dit is een reactie van je lichaam om jezelf weer te voorzien van nieuwe energie. Je kunt echter nog een stuk dieper in gaan op hoe dit ontstaat. Een belangrijke factor is hierin weggelegd voor de hormonen.

Om het voedsel dat je eet door je darmen te leiden, zijn er veel kleine samentrekkingen nodig. Deze worden aangestuurd door het hormoon Motiline. Wanneer deze samentrekkingen doorgaan, maar er geen voedsel aanwezig is beginnen de rommelende geluiden.

Een ander belangrijk hormoon is Ghreline. Dit hormoon wordt het meest opgewekt bij een lege maag(wand). In de meest simpele uitleg geeft deze een seintje aan je hersenen dat je honger hebt. Er zijn ook hormonen die hier weer een tegenhanger van zijn, die volgen verderop in het bericht!

Naast de connectie met hormonen en je hersenen hebben ze ook nog een extra bijdrage. Soms heb je natuurlijk ook gewoon zin in iets lekkers. Dit wordt vaak veroorzaakt door het stofje dopamine dat vrijkomt als je bijvoorbeeld iets lekkers eet. Dit stofje brengt een genotsgevoel teweeg. Daarnaast is het lichaam ook nog eens gemaakt om een soort reserve aanwezig te houden, voor het geval we ineens geen voedsel voor handen zouden hebben. Dit is te herleiden naar de periode van de ijstijden, maar gelukkig hebben we hier geen last meer van…

Waarom hebben mensen bij een ketogeen dieet geen honger?

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je bij een ketogeen dieet minder honger hebt. Er zijn een paar wetenschappelijke onderzoeken die dit ondersteunen, maar er is meer onderzoek nodig om dit echt goed te onderbouwen. Onderstaand geven we je een paar redenen die lijken bij te dragen aan het stoppen van de honger.

Ketose bevordert de (honger) hormoonhuishouding

Er zijn een paar onderzoeken die ondersteunen dat een ketogeen dieet een positieve invloed heeft op de hongerhormonen. In een studie uit 2013 door Sumithran e.a werd een controlegroep op een ketogeen dieet gezet, waarbij zij in een flink calorietekort zaten. Normaal zorgt dit uiteraard voor honger, echter bleek het dieet het hongerhormoon Ghreline sterk te remmen in verhouding tot een normaal dieet!

Ook lijkt het een positieve invloed uit te oefenen op de hormonen CCK en leptine. Deze hormonen onderdrukken juist het hongergevoel en vertellen je lichaam dat het vol zit. Vaak wordt een koolhydraatrijk eetpatroon gekoppeld aan leptine resistentie, net als insuline resistentie dus. Dit betekent dat je lichaam niet meer efficiënt reageert op het hormoon leptine én dus ook niet het signaal krijgt dat het vol zit. Er zijn steeds meer verhalen die aangeven dat dit met een keto eetpatroon weer (redelijk) om te draaien is.

Een volle tank

Een groot voordeel van het overstappen naar vetverbranding door een ketogeen dieet is dat jouw energietank bomvol zit. Waar je normaal je energie kreeg van bijvoorbeeld 1000 kcal aan koolhydraten die je op een dag at, zijn er nu altijd vetten voor handen. Stel je weegt 70kg en hebt een vetpercentage van 20%. Dan zou je dus 14 kg aan vetten opgeslagen hebben in je lichaam. Eén gram vet = 9 kcal, dat betekent dat je 126.000 kcal aan vetten voor handen hebt. Zelfs een getraind atleet heeft duizenden tot tienduizenden calorieën op voorraad.

Voedingsrijke voeding

Vaak als mensen overstappen naar een ketogeen dieet maken ze in hun voedingspatroon ook betere keuzes. Er wordt vaker gekeken naar whole foods en naar voedingsmiddelen die rijk zijn aan gezonde voedingsstoffen. Deze zijn meer verzadigend dan producten die veel volume omvatten, zonder echt wat toe te voegen aan je voedingspatroon.

Minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel

Vaak zorgt een schommeling, en met name de daling, in de bloedsuikerspiegel voor trek/honger naar een zoete hap. Een ketogeen dieet zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiliseert. Door het afwezig zijn van (toegevoegde) suikers, krijg je geen enorme pieken in je bloedsuiker. Én dus ook geen extreme dalingen meer!

Honger en vasten

Een ketogeen dieet wordt vaak gecombineerd met een vorm van (intermittent) vasten. Begin je net met vasten, dan kan het uiteraard zijn dat je lichaam hieraan moet wennen. Het is vooral aan te raden om dit langzaam op te bouwen. Wel zijn er wat trucjes om de honger te onderdrukken! Thee, koffie, bouillon.

Pas wel op, want je kunt met een ketogeen dieet zo lekker eten dat je soms wel zin (geen honger) krijgt in een lekkere keto-proof snack;)

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Begin 2018 begon mijn keto journey. Na een half jaar verdiepen nam ik de stap om te beginnen met een ketogeen dieet en dit bracht me direct onwijs veel voordelen. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.