Keto Cholesterol goed of slecht

Keto & cholesterol

Zoveel vet, is dat niet slecht voor je cholesterol? Waarschijnlijk een van de eerste dingen die je hoort, zeker als je net je vierde eitje in de pan tikt. Bij een ketogeen dieet eet je veel vetten, maar hoe zit dit eigenlijk precies met het cholesterol?

Wat is cholesterol?

Om te begrijpen hoe cholesterol in verhouding staat tot een ketogeen dieet, is het belangrijk om te weten wat het precies is. Waar cholesterol vaak als negatief wordt gezien, is het iets waar het lichaam niet zonder kan. Zo vervult het bijvoorbeeld belangrijke functies als het maken van hormonen, het repareren van beschadigd weefsel en het behouden van een gezonde en stevige structuur van cellen. Dit laatste komt doordat je in iedere celwand in je lichaam cholesterol terugvindt!

Waar je cholesterol natuurlijk in voeding terugvindt, is je lichaam ook in staat om zelf cholesterol te produceren. Dit kan in vrijwel iedere cel van het lichaam plaatsvinden, maar het grootste gedeelte wordt gemaakt in de lever. Je lichaam zal dan ook automatisch naar gelang de voeding die het binnenkrijgt, bijsturen in de productie van cholesterol. Zo houdt het je natuurlijk in balans.

‘Goed’ en ‘slecht’ cholesterol

Vaak wordt er gesproken over ‘goed’ en ‘slecht’ cholesterol. Maar dit is niet per definitie juist (of onjuist). Als er over ‘goed’ en ‘slecht’ gesproken wordt, gaat het vaak over HDL en LDL. Dit is echter niet het cholesterol zelf, maar de transporter van het cholesterol én de transporter van vetten. Zoals je wellicht weest lossen vetten niet op in water en daarom maakt het lichaam slim deze deeltjes om die vetcellen te omsluiten en transporteerbaar te maken.

LDL-cholesterol

We beginnen met het LDL-cholesterol, of ook voorheen het ‘slechte cholesterol’. LDL is de afkorting van lage-dichtheid-lipoproteïne. Het LDL-cholesterol is verantwoordelijk voor het transporteren van het cholesterol van lever naar de plekken in het lichaam waar het nodig is. Volgens Dr. Nadir Ali speelt het LDL ook een zeer belangrijke rol in de weerstand, de mare waarin het lichaam energie gebruikt in de mitochondria en het herstellen van cellen.

HDL-cholesterol

HDL staat voor hoge-dichtheid-lipoproteïne en is beter bekend als het ‘goede cholesterol’. Het HDL-cholesterol is verantwoordelijk voor het terug afvoeren van het cholesterol in het lichaam naar de lever.

VLDL-cholesterol

Dan is er ook nog VLDL, ook wel: very-low-density-lipoproteïns. Deze wordt eveneens in de lever gemaakt en is grotendeels verantwoordelijk voor het transporteren van vetten in het lichaam. Doordat deze voor een groot deel uit vetten bestaat, wordt de dichtheid in cholesterol nog lager. Wanneer deze zijn vetten heeft afgegeven, zal hij uiteindelijk dus een LDL-deeltje worden.

Waar gaat het bij cholesterol vaak fout?

Bij een gezonde levensstijl zijn de (kransslag) aderen vaak volledig glad en gezond. Leef je ongezonder, dus rook je of eet je veel bewerkt voedsel bijvoorbeeld? Dan kan dit ervoor zorgen dat de wanden van de aderen beschadigen. Om deze te repareren stuurt je lichaam afweercellen om deze te repareren en daardoor gaan de spiercellen in de wanden zich vermeerderen. Een nadeel hiervan is dat de wanden een stuk dikker worden en de doorgang steeds wat kleiner.

Deze verdikking, die vaak plaque/plak wordt genoemd, bevat ook calcium en wordt daarom aderverkalking genoemd. Dit kan als gevolg hebben dat er minder bloed en zuurstof naar het hart of de hersenen kan worden getransporteerd, waarna er een hartstilstand of herseninfarct plaatsvindt.

LDL geen indicator voor problemen

LDL is op zich een slechte indicator voor bijvoorbeeld hartproblemen. Vaak zeggen de verhoudingen met andere metingen meer. Ook gaat het LDL bijvoorbeeld tijdelijk omhoog wanneer iemand afvalt.

Daarnaast zit er ook nog verschil in het LDL zelf. Zo kunnen LDL deeltjes bijvoorbeeld beschadigen wanneer ze in contact komen met glucose, waardoor ze niet niet meer in staat om terug te keren naar de lever en blijven dus (gevaarlijk) rondzweven in de bloedbaan. Deze beschadigde LDL-deeltjes heten sdLDL. Daarnaast kunnen LDL-deeltjes ook verschillende groottes hebben. Kleinere deeltjes lijken vaker rond te blijven zweven in de bloedbaan en een betere indicator voor bijvoorbeeld hartproblemen.

Gaan cholesterol en een ketogeen dieet samen?

Het korte antwoord: JA!

Een ketogeen dieet lijdt vaak tot verbeteringen van verschillende factoren die een gezonde levensstijl impliceren. Zo kwam bijvoorbeeld in deze studie naar voor dat een ketogeen dieet leidde tot: een afname van vet en vet rond de organen, een afname van triglyceriden, een stijging van HDL, een afname van kleine LDL-deeltjes, een daling van de bloedsuikerspiegel, een daling in insuline en een verbetering van de insuline resistentie.

Uit een andere studie bleek dat koolhydraatrestrictie (een ketogeen dieet), leidde tot een daling van het risico op aderverkalking en hartproblemen door een verbetering van VLDL, LDL en HDL. Ook in andere studies lijkt naar voor te komen dat HDL sterk verteberd bij een koolhydraatarm dieet in tegenstelling tot een koolhydraatrijk dieet. Ook leidde het tot grotere LDL-deeltjes.

Gaat je cholesterol omhoog bij een ketogeen dieet?

Ja, ook die kans is aanwezig! Maar zoals je wellicht kunt raden is dit niet per se slecht. Je lichaam krijgt namelijk meer cholesterol uit voeding binnen en maakt indien nodig ook meer cholesterol aan om de vetten in je lichaam te kunnen vervoeren. Dit betekent dat het totale cholesterol omhoog kan gaan, maar vaak komt dit doordat HDL sterk stijgt. En dit is juist goed! Dit betekent dat je lichaam het overbodige cholesterol uit de bloedbaan weer afvoert, zodat deze geen schade aan kunnen richten.

Insuline resistentie en cholesterol

Een marker die ook naar voor komt als een veroorzaker van hart-en-vaatziekten is insuline resistentie volgens Dr Nadir Ali (in deze podcast). Door het consumeren van een koolhydraatrijk dieet, is het lichaam uitsluitend bezig met het verbranden van glucose. Hierdoor komt het niet toe aan de verbranding van vetten, wat resulteert van de vetten die opgeslagen blijven zitten óf rond blijven zweven in de bloedbaan. Een ketogeen dieet staat erom bekend om het lichaam juist over te schakelen op vetverbranding en insulineresistentie om te kunnen draaien.

Cholesterol blijft een controversieel onderwerp

Wat we hiermee bedoelen is dat cholesterol een wereld is waar veel discussie in is én waar ook nog veel onduidelijkheid is. Er zijn onderzoeken die elkaar tegenspreken, studies die gefinancierd zijn door de grote farma en studies waarbij de uitslagen slim verwoord worden, zodat het lijkt een grote impact te hebben.

Stel dat je bijvoorbeeld een lot voor de loterij hebt waarin 15 miljoen loten verkocht worden. Dan kan ik je win-KANS met 100% vergroten door je twee loten te geven, want je hebt nu niet 1, maar 2 loten. Echter is je kans om daadwerkelijk te winnen nog steeds maar 2 op 15 miljoen.

Onlangs kwam er in een documentaire van Radar (linkjes volgen onderstaand) nog aan bod dat er uit een studie naar voor kwam dat er een reductie van 30% valt te behalen bij het gebruik van statines. Echter betekende het vaak dat je 100 mensen moet behandelen om één ongeval te voorkomen. De overige patiënten gebruiken deze medicijnen voor niets, wat zelfs kan leiden tot bijwerkingen.

Wil je graag jezelf meten?

Zorg dan dat er naar de verschillende ratio’s wordt gekeken en niet alleen naar LDL of totaalcholesterol. Vraag dus zowel HDL, LDL, triglyceriden en totaalcholesterol aan. Vaak is het wel aan te raden om de periodes van meten een paar maanden uit elkaar te houden, zodat dit een goede indicatie geeft. Een paar dagen ketogeen eten zal uiteraard geen heldere indicatie geven.

Documentaire Radar

Onlangs heeft Radar een paar interessante afleveringen uitgezonden over cholesterol en statines. Hierin wordt wetenschappelijk onderzoek naast elkaar gelegd en komen er diverse patiënten en artsen aan het woord. In deze aflevering wordt er dieper in gegaan op cholesterol en in deze aflevering komt een gezonde (keto) levensstijl aan bod als mogelijke verbetering van het cholesterol.

Interessante links en video’s over cholesterol

Er is veel informatie beschikbaar over cholesterol en het is ook best wel een interessante wereld om in te duiken. Zo raad ik je vooral aan om naar de afleveringen van radar te kijken. Hierin wordt heel toegankelijk én in het Nederlands over gesproken. Daarnaast zijn ook video’s van bijvoorbeeld Dr. Nadir Ali, Dave Feldman en Dr Paul Mason.

Raadpleeg altijd een arts

Ga voor het starten van een ketogeen dieet altijd in overleg met jouw (eventueel behandelend) arts, zeker als je gebruik maakt van bijvoorbeeld statines. Deze kunnen niet altijd zomaar afgebouwd worden en er zal altijd naar jouw specifieke situatie moeten worden gekeken. De informatie op deze pagina is informatief en geen medisch advies voor jouw specifieke situatie.

 

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.