insulineresistentie en een ketogeen dieet

Keto & insulineresistentie

Volg je al even een ketogeen dieet? Of ben je jezelf erin aan het verdiepen? Dan heb je inmiddels vast wel eens de term insuline resistentie voorbij zien komen. Maar, wat is insulineresistentie? En hoe staat dit in verhouding tot het ketogene dieet? Kan keto écht helpen om insulineresistentie om te draaien?

Wat is insuline resistentie?

Wanneer je producten eet die koolhydraten bevatten, zet je lichaam deze om in glucose. Deze komt vervolgens in je bloedbaan terecht, wat zorgt voor een stijging van de bloedsuikerspiegel. Dit is waar insuline in het spel komt. Insuline is een hormoon dat wordt gebruikt om deze bloedsuiker weer te stabiliseren door de glucose uit het bloed te halen en de cellen in te duwen die het vervolgens als energie kunnen gebruiken. Het wordt dan ook vaak vergeleken met een soort sleutel die het deurtje opent van de cel om de bloedsuiker binnen te laten. 

Insulineresistentie treedt op wanneer de cellen niet goed meer reageren op insuline en daardoor de glucose niet meer efficiënt uit het bloed opnemen. Het lichaam gaat meer en meer insuline aanmaken om zo de bloedsuiker maar weg te kunnen werken, maar de cellen weigeren. Met als gevolg een hoge bloedsuikerspiegel én veel insuline in het bloed. 

Hoe ontstaat insulineresistentie?

Insulineresistentie wordt met name grotendeels veroorzaakt door twee factoren: het overmatig consumeren van koolhydraten of het niet verbranden van huidige voorraden.

Wanneer je continu overmatig koolhydraten consumeert, wordt je lichaam langzaam minder gevoelig voor insuline. Je alvleesklier draait overuren om maar genoeg insuline aan te kunnen maken. Dit kan er vervolgens toe leiden dat je alvleesklier dit niet meer bij kan benen óf dat de cellen in je lichaam simpel weg minder gevoelig worden voor insuline. Vergelijk dit bijvoorbeeld met het overmatig drinken van koffie, je lichaam past je hiernaar aan en de werking verminderd. (1)

De andere hoofdfactor is het niet verbranden van huidige voorraden. Zit je hele dagen stil én beweeg je te weinig? Dan is de kans groot dat je alle calorieën die je consumeert niet verbrand. Dit leidt ertoe dat er geen ruimte meer in de cellen is om extra glucose op te slaan. Dit betekent dat insuline resistentie toeneemt en dat je daarnaast ook extra vet op gaat slaan. Dit lijkt met name aan de orde wanneer je zowel veel koolhydraten als veel vetten eet. (2)

Daarnaast zijn er nog enkele risicofactoren die bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van insulineresistentie. Hierbij kun je denken aan dingen als een hoge leeftijd, hoge bloeddruk, PCOS en een genetische aanleg. (3)(4)(5)(6)

Wat zijn de mogelijke gevolgen van insulineresistentie?

Insuline resistentie wordt vaak gezien als het opstapje naar Diabetes Type 2. Iedereen met Diabetes Type 2 heeft namelijk insulineresistentie. Vaak heeft dit als gevolg dat mensen aan de medicatie moeten om de bloedsuikerspiegel weer onder controle te krijgen, maar dit kan ook vaak door een aanpassing in de levensstijl weer worden gebalanceerd. (7)

Naast Diabetes Type 2 kan insulineresistentie bijvoorbeeld ook leiden tot hart- en vaatziekten, een hoog cholesterol, verschillende vormen van kanker en Alzheimer. (8) (9) (10) (11)

Hoe weet ik of ik insulineresistentie heb?

Insulineresistentie komt helaas meer en meer voor. Alleen in Amerika zijn dat al zo’n 85 miljoen personen. Met name in groepen met overgewicht licht dit percentage erg hoog. Zo is er een onderzoek waarin 70% van de vrouwen met overgewicht positief testte op insulineresistentie. (12) Maar hoe weet je nu of jij er ook last van hebt? Er zijn verschillende indicatoren die kunnen duiden op insulineresistentie, zo kun je denken aan:

  • Een verhoogde bloedsuikerspiegel
  • Acne
  • Overgewicht
  • Een verlangen naar zoet en koolhydraatrijk eten
  • Concentratieproblemen
  • Een slecht humeur wanneer je een tijdje niet eet

Wil je echt uitsluitsel? Dan kun je dit het best met je huisarts overleggen. Zij kunnen de symptomen naast elkaar leggen en daarnaast uiteraard diverse tests doen.

Hoe kan een ketogeen dieet insulineresistentie omkeren?

De reden waarom er veel insuline nodig is, is de verhoging in de bloedsuikerspiegel. Deze komt zoals eerder besproken uit het consumeren van koolhydraten. Waar er in een standaard westers dieet best wat koolhydraten zitten, zijn deze bij een ketogeen dieet vrijwel volledig afwezig!

In het verlengde hiervan zijn er reeds succesvolle projecten als keerdiabetes2om waarbij onder andere koolhydraatarme diëten worden ingezet in de behandeling van Diabetes Type 2. Inmiddels wordt dit zelfs door sommige zorgverzekeraars vergoed en dat is een mooie stap! Door te starten met een ketogeen dieet pak je namelijk direct de oorzaak aan in plaats van dat je het gaat behandelen met een medicijn.

Een ketogeen dieet draagt bij aan gewichtsverlies

Naast dat een ketogeen dieet direct de oorzaak aanpakt, geeft het ook nog tal van andere gezondheidsvoordelen die kunnen bijdragen aan een fitter en gezond leven. Zo is een van de voordelen dat veel mensen die starten met een ketogeen dieet snel overtollig gewicht (lees: vet) verliezen.

De cellen zijn nu niet langer verzadigd wanneer ze weer nieuwe voedingsstoffen via de bloedbaan aangevoerd krijgen, waardoor er langzaam dus weer ruimte kan ontstaan om de bloedsuikerspiegel te laten stabiliseren.

Wat te doen als jij last hebt van insulineresistentie?

Vermoed jij dat je last hebt van insulineresistentie? Ga dan allereerst naar je huisarts. Deze blog is geen medisch advies voor jouw specifieke situatie en een huisarts kan hier bijvoorbeeld beter acteren. Hij of zij kan meedenken in jouw situatie, kijken naar je algehele gezondheid, kijken naar eventueel medicatiegebruik en vervolgens overwegen of een ketogeen dieet jou kan ondersteunen bij je insulineresistentie.

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Begin 2018 begon mijn keto journey. Na een half jaar verdiepen nam ik de stap om te beginnen met een ketogeen dieet en dit bracht me direct onwijs veel voordelen. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.