Maaltijden per dag keto

Hoeveel maaltijden per dag bij een keto dieet?

Een topic waar veel mensen nog wel eens vragen over hebben. Hoe vaak op een dag moet je nu eigenlijk eten? Dit hangt grotendeels af van de persoonlijke doelen die jij hebt.

Welk doel heb je?

Het grote deel van de personen die dit leest zal een ketogeen dieet waarschijnlijk inzetten om wat kilo’s kwijt te raken. Heeft je lichaam geen energie uit een voorgaande maaltijd voor handen? Dan gaat het teren op reserves en start het met verbranding! Doorgaans ben je dan beter af met minder maaltijden (1-3) en ervaar je daardoor automatisch ook de voordelen van vasten.

Wil je aankomen? Dan ben je wellicht beter af om meerdere maaltijden te eten (4+). Mede doordat het soms lastig is om in één zitting een grote hoeveelheid voedsel naar binnen te werken.

Ook kan het handig zijn om extra calorieën voor handen te hebben als je bijvoorbeeld een zware trainingsdag of drukke werkdag hebt. Zo kun je op die dag bijvoorbeeld een maaltijd extra eten, terwijl je deze op een niet-trainingsdag achterwege laat.

Grote maaltijden

Zelf ben ik over het algemeen fan van grotere maaltijden. Een deel van de dag vast ik, waardoor je eetwindow automatisch al wat kleiner wordt. Vaak plan ik dan zo’n 1-3 maaltijden in een tijdsbestek van 8 uur. Hierdoor profiteer je van de vele voordelen die vasten te bieden heeft. Maar met name doe ik dit om zo meer eiwitten per maaltijd binnen te krijgen.

Eiwitsynthese is een proces dat grotendeels verantwoordelijk is voor het opbouwen/herstellen van de spieren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat met name het aminozuur leucine triggert. Om het proces eiwitsynthese te starten heb je doorgaans zo’n 2-3 gram leucine nodig, maar dit wisselt per persoon. Als voorbeeld vind je in rundvlees zo’n 1,76g leucine per 100 gram. Bij een iets grotere maaltijd krijg je dus meer leucine binnen en gaat je lichaam dus net wat harder aan het werk om spieren op te bouwen!

OMAD

OMAD staat voor One-Meal-A-Day, oftewel: één maaltijd per dag. De een zweert erbij en de ander is er faliekant op tegen. Zeker voor gewichtsverlies lijkt het erg goed te werken. Er zijn echter ook verhalen dat mensen hierbij niet alleen vet verliezen. Soms gaat dit namelijk ten koste van de spiermassa die aanwezig is, maar hier is helaas nog erg weinig wetenschappelijk onderzoek om dit te onderbouwen.

Ik kan me wel inbeelden dat het erg lastig is om je totaalaantal dagelijkse calorieën in één maaltijd binnen te krijgen. Hierdoor val je uiteraard af, maar kan het ook zo zijn dat je bepaalde nutriënten tekortkomt. Krijg je bijvoorbeeld heel weinig eiwit op een dag binnen? Dan zou dit bijvoorbeeld tot spierverlies of haaruitval kunnen leiden. Ik ben absoluut niet tegen OMAD, maar ik adviseer wel om goed te letten op wat je consumeert en alert te zijn op wat je eventueel mist!

Snacken

Is snacken dan slecht? Nee, zeker niet! Ik hou er zelfs van! Een ketogeen dieet maakt dat ook heel makkelijk (en redelijk schuldvrij). De kant-en-klare tapas bij de Appie zijn ideaal voor een borrel in de zon of tijdens een filmavond. Check een van de laatste Instaposts voor een hele rij met snack-tips!

Maar goed, ik dwaal weer af. Wil je afvallen? Dan is het wellicht wel handig om in de gaten te houden hoeveel calorieën je snackt, dit kan namelijk behoorlijk aantikken. Snacken moet zeker kunnen, plan dit bijvoorbeeld voor het weekend!

Trial and error

Bepaal vooraf wat jouw doelen zijn en kijk welke strategie hier het best bij past. Zelf ben ik een groot voorstander van het afwisselen hiervan. Je lichaam is namelijk in staat om overal aan te wennen. Hoe flexibeler je dit houdt, hoe beter je af bent. Daarnaast is het ook aan te raden om je honger dit te laten leiden! Zit je een tijdje vast op een bepaald niveau? Wellicht dat een maaltijd meer of minder zo het verschil kan maken!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.