Ketonen meten

Gluconeowatte?!

Zo moeilijk dat gluconeogenese uit te spreken is, zo belangrijk is het voor het lichaam. Vooral bij een keto dieet. Bij veel mensen heerst er echter verwarring. Zo is er op meerdere plekken te lezen dat een teveel aan eiwitten zou zorgen voor het triggeren van gluconeogenese met als gevolg een piek in de bloedsuikerspiegel. En daarmee dus het tegengaan van ketose. Dit is fout!

Wat is gluconeogenese?

Gluconeogenese is een proces waarbij het lichaam glucose aanmaakt uit andere stoffen dan koolhydraten. De naam komt er dan ook letterlijk vandaan: gluco = glucose, neo = nieuw, genese = ontstaan. De meest voorkomende stoffen die hiervoor gebruikt worden zijn lactaat, aminozuren(eiwitten), glycerol en de stoffen die de citroenzuurcyclus passeren. Als het gaat om de aminozuren worden hier met name Alanine en Glutamine voor gebruikt. Het proces speelt zich grotendeels af in de lever en nieren.

Je kunt niet zonder!

Hoe slecht een teveel aan glucose ook is, helemaal zonder kun je ook niet. Dit is zelfs gevaarlijk. Bij het volledig afwezig zijn van glucose, kan er hypoglykemie optreden. Dit is dan ook de eerste reden waarom gluconeogenese noodzakelijk is. Hypoclekemie kan zorgen voor klachten als duizeligheid, het uitvallen van hersenfuncties of bewusteloosheid. 
Een tweede reden is dat niet alle functies in het lichaam kunnen worden overgenomen door ketonen. Hier heb je simpelweg gewoon glucose voor nodig. Zo kunnen je hersenen voor 70% draaien op ketonen, maar heeft het voor de andere 30% koolhydraten nodig.

Teveel eiwitten = uit ketose?

Nee. De kans dat je uit ketose raakt door het eten van eiwitten is niet zo groot. Omdat je lichaam grotendeels op ketonen draait, heeft het simpelweg minder glucose nodig. Hierdoor werkt ketose juist eerder als een surpressor van gluconeogenese dan andersom. Ook is het omzetten van eiwitten in koolhydraten een energievragend proces, waardoor je lichaam hier liever niet aan begint.
Hoe je het went of keert, gluconeogenese zal altijd plaatsvinden bij een ketogeen dieet om je hele lichaam te kunnen voorzien van energie. Het voordeel hierin is dat je lichaam de voorkeur geeft aan het gebruiken van lactaat voor dit proces. Lactaat wordt 2,7 keer vaker gebruikt dan het aminozuur Alanine en 3,2 keer meer dan Glutamine. Hierdoor worden er minder eiwitten gebruikt en kun je deze juist bijvoorbeeld efficiënt inzetten om spieren te bouwen.

Krijg je echt absurd veel eiwitten binnen, zoals bijvoorbeeld 50% van je calorieinname, dan zal je inderdaad uit ketose raken. Echter is er dan uiteraard ook niet meer te spreken van een ketogeen dieet. Wat wel een valkuil is, is een tekort aan eiwitten. Het wil nog wel eens gebeuren dat de focus te veel ligt op vetten en eiwitten daardoor worden vergeten. Dit gebeurt vaak bij mensen die maar één of twee maaltijden eten. Ook komt het van nature vaker voor bij vrouwen, omdat mannen meestal niet schuw zijn van een goed stuk vlees. Zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt!

Er is nog veel meer informatie over gluconeogenese, later meer!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!
keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!