Cyclisch ketogeen dieet

Cyclisch ketogeen dieet

Naast het standaard ketogeen dieet zijn er ook nog variaties op dit dieet. De meest bekende hiervan zijn een targeted ketogeen dieet en een cyclisch ketogeen dieet. Vandaag gaan we het hebben over een cyclisch ketogeen dieet (CKD). Wat is het? Is het iets dat jij ook moet inzetten?

Wat is een cyclisch ketogeen dieet?

Een cyclisch ketogeen dieet of ook wel cyclic ketogenic diet is het volgen van een ketogeen dieet, waarbij je gebruik maakt van een zogenaamde carb-up. Deze carb-up gebruik je om je glycogeenvoorraad aan te vullen, om zo je sportprestaties te optimaliseren. Het is niet de bedoeling dat je dit inzet door 5 dagen ketogeen te eten vervolgd door 2 dagen los te gaan op koolhydraten. Het gaat hier eerder om één maaltijd, bestaande uit maximaal zo’n 150 gram koolhydraten per week.

Voor wie is CKD?

Deze vorm van een keto dieet wordt met name gebruikt door atleten die zeer intensief sporten. Hierbij moet je denken aan 6-7 keer in de week en dan meer gericht op duursporten of krachtsporten. Dit is nodig om de koolhydraten ook weer te verbranden en terug in ketose te komen.

De voor- en nadelen

Helaas is er nog redelijk weinig onderzoek beschikbaar naar de resultaten van CKD. De resultaten die er zijn, zijn helaas eerder negatief dan positief. Dit komt met name door de lange periode waarbij mensen uit ketose raken. In dit onderzoek werd een groep atleten verdeeld in twee groepen. Eén groep strikt keto en de CKD-groep met een twee dagen carb-up. Opvallend was dat beide groepen evenveel gewicht verloren, echter verloor de keto-groep vrijwel alleen vet, terwijl de CKD-groep voornamelijk spiermassa verloor! Dit komt waarschijnlijk door de spierbeschermende werking die ketonen hebben en door de hoge inname van koolhydraten, raakte de testgroep tot ongeveer donderdag uit ketose. Hierdoor ben je maar 1-2 dagen in ketose voordat het weekend weer voor de deur staat.

De beste manier om het aan te pakken

Om CKD zo efficiënt mogelijk in te zetten, kun je deze carb-up het beste doen op een intensieve trainingsdag. Hierdoor gebruik je gelijk een deel van je koolhydraten voor je work-out en ben je dus minder lang uit ketose. Doe dit door één maaltijd een uur voorafgaand aan je training te consumeren, bestaande uit maximaal 150 gram koolhydraten. Kies hierbij voor complexe koolhydraten. Denk dus aan pasta’s, rijst en groenten.

Moet ik het doen?

Dit hangt heel erg af van je doel. Sport je intensief en is je doel om je prestaties te optimaliseren, dan kun je het zeker een kans geven. Door het weinige onderzoek dat er gedaan is, is het vooral leuk om zelf aan de slag te gaan en te pionieren. Kijk of het voor jou werkt en hoe je dit het beste aan kunt passen: wees je eigen experiment?

Persoonlijk ben ik er zelf geen voorstander van. Ik zou eerder aanraden om een proteïn-up te doen. Hierbij pak je één dag van de week, bij voorkeur een zware trainingsdag, waar je behoorlijk meer eiwitten eet. Deze eiwitten helpen je spierherstel, sportprestaties en worden tevens ook omgezet in glycogeen door gluconeogenese. Hierdoor combineer je al deze facetten en haal je er meer uit!

Een andere en mijn inziens betere optie is een targeted ketogeen dieet! 

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met een keto dieet en dat leverder mij direct onwijs veel voordelen op. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!
keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.