Cheaten tijdens een ketogeen dieet

Kan ik cheaten tijdens een ketogeen dieet?

Je kent het wel: je bent een keer buiten de band gesprongen en hebt je niet helemaal aan je dieet gehouden. Maar, hoe ga je hier tijdens een ketogeen dieet mee om? Ben je nu helemaal uit ketose? Wat nu? In deze blog zetten we alles voor je op een rij!

Zeker nu het lekker weer is, de terrasjes weer langzaam opengaan en er weer uit eten kan worden gegaan, kan het af en toe best lastig zijn om 100% ketogeen te eten. Wij noemen een ketogeen dieet eigenlijk ook liever een levensstijl dan een dieet. Het wil namelijk echt niet zeggen dat als je eenmaal start met een ketogeen dieet, dat je echt nooit meer wat koolhydraten kunt eten de rest van je leven!

Oke, er zijn natuurlijk zeker uitzonderingen op de regel. Zo zijn er uiteindelijk mensen die bijvoorbeeld een ketogeen dieet om medische redenen inzetten, denk bijvoorbeeld aan de inzet bij diabetes. Hier moet je uiteraard wat voorzichtiger zijn. Voor het gros van de mensen kan het best prima om af en toe wat koolhydraten te eten, zolang het niet iets structureels is dat uiteindelijk regelmatig of zelfs dagelijks terugkomt.

Cheaten is natuurlijk nooit goed. Maar, er zit ook veel waarde aan dingen kunnen vieren. Denk bijvoorbeeld aan het vieren van een verjaardag, een jubileum of gewoon een keer een gezellige avond met vrienden of familie. Je komt echt niet om als je één bitterbal eet, maar probeer je uiteraard niet helemaal vol te proppen met zakken chips en bakken ijs. Je lichaam is immers al even geen koolhydraten meer gewend en kan hier soms best heftig op reageren!

Maar, een kleine misstap om iets leuks te vieren moet in mijn ogen zeker kunnen! Zorg dat je het kan passen in jouw levensstijl, dat het niet in de weg staat van de doelen en prioriteiten die jij hebt, maar dat je bovenal ook geniet van deze levensstijl! Het moet leuk, lekker en continueerbaar zijn!

Slim ‘cheaten’

Naast het welbekende slechte cheaten, kun je ook slim cheaten. Dit valt uiteraard niet onder de categorie taart op een feestje, maar er zijn wel manieren om wat koolhydraten slimmer in te zetten. Hierbij moet je denken aan het inzetten van wat extra koolhydraten rondom je workout. Persoonlijk ben ik hier erg voorstander van.

Deze koolhydraten moet je echter wel verdienen! Train dus hard genoeg, zodat je de koolhydraten efficiënt inzet voor een optimale prestatie of optimaal herstel. Dit bevordert niet alleen je sportprestatie, maar houdt je lichaam ook metabolisch flexibel afhankelijk van welke energiebron het voor handen heeft. Meer hierover leren? Kijk dan eens naar targeted keto.

Veelgestelde vragen over cheaten tijdens een ketogeen dieet

Onderstaand geven we antwoord op de veelgestelde vragen rondom cheaten tijdens een ketogeen dieet. Dit gaat in dit geval over het eten van koolhydraten/suikers!

Ben ik helemaal uit ketose?

Dit wisselt en hangt uiteraard van je cheat af. Hoe meer koolhydraten je hebt binnengekregen, hoe groter de kans natuurlijk is dat je uit ketose bent. Dit hangt uiteraard ook af van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan hoe actief je bent of hoelang je al een ketogeen dieet volgt. Zo zijn er mensen die wat koolhydraten net voor hun workout inzetten als boost voor energie, maar daardoor niet veel effect zien op hun ketose, doordat ze dit gelijk weer verbranden!

Hoe snel ben ik terug in ketose?

Dit hangt wederom natuurlijk van je cheat af! Hoe groter de cheat, hoe meer koolhydraten er eerst verbrand moeten worden voor je terug in ketose bent. Doorgaans is dit vaak zo’n 24-48 uur.

Mag ik cheaten tijdens een ketogeen dieet?

Uiteraard verklaart het woord cheaten al een klein beetje dat het natuurlijk niet goed voor je is. Dit in je achterhoofd meenemende moet je zelf de afweging moet maken waar jouw prioriteit ligt op dat moment. Moet je vanwege gezondheidsredenen een ketogeen dieet volgen? Dan is het waarschijnlijk niet de beste keuze. Ben je op het gewicht waar je wilt zijn, heb je iets te vieren en/of heb je eens in de zoveel tijd een keer een craving? Dan moet dat vanuit onze visie wel kunnen, zolang je niet de controle verliest! Zie volgende vragen.

Hoe vaak kan ik cheaten tijdens een ketogeen dieet?

Cheaten is natuurlijk nooit aan te raden, dus minder is altijd beter. Tijdens het cheaten krijg je vaak toch onnodig veel koolhydraten, suikers en calorieën binnen. Dit is natuurlijk niet goed voor je en staat vaak in de weg van jouw persoonlijke doelen.

Probeer daarom het cheaten te beperken om het resultaat te optimaliseren. Hou een eventuele uitstap naar koolhydraten daarom bijvoorbeeld voor tijdens speciale gelegenheden en probeer het niet structureel in te plannen. Zo ben je bijvoorbeeld beter af door het tot een keer per maand te beperken dan het wekelijks te doen.

Heeft het consequenties?

Vrijwel geen enkele actie heeft geen consequentie. Zo ook niet met cheaten. Wel wisselt het erg per persoon én natuurlijk ook per cheat. Een bitterbal is anders ten opzichte van een hele bak Ben & Jerry’s. Consequenties hiervan kunnen bijvoorbeeld zijn het uit ketose raken en het afremmen van het afvallen. Ook kun je uiteraard weer de welbekende sugar crash krijgen. Sommige mensen reageren daarnaast zelfs heftiger en worden misselijk en krijgen hoofdpijn. Denk bijvoorbeeld aan het weer ervaren van wat symptomen van de keto-griep.

Een cheat kan voor de een de zin in koolhydraten/suikers remmen, terwijl het bij de ander alleen maar erger wordt. Zo krijg je wellicht sneller weer zin om hetgeen te eten wat je tijdens je vorige cheat hebt gegeten. Iets om goed in de gaten te houden!

Is cheaten goed? Moet ik het doen?

Maar het gaat nu heel veel over cheatdays, is het dan goed? Moet ik het doen? Zoals je wellicht kunt raden: Nee! Zeker niet. Als je zonder kunt is het alleen maar beter, kudos naar jou!

Hoe kan ik het cheaten onderdrukken?

Ga op zoek naar koolhydraatarme alternatieven of ga creatief in de keuken aan de slag! Er komen steeds meer kant-en-klare snacks deze kant op. Daarnaast zijn er ook inmiddels veel recepten die koolhydraatbommen vervangen en gewoon keto-proof zijn! Op onze website vind je 30+ verschillende dessert en snackrecepten, maar op het hele internet wel duizenden!

Wat moet ik doen als ik wél een cheatday heb gehad?

Misschien wel de allerbelangrijkste vraag: Wat moet ik doen als ik wél een cheatday heb gehad? Het kan iedereen wel eens gebeuren dat het niet iets te gezellig was, of dat je bijvoorbeeld echt geen andere keto-keuze had. Hoe ga je hiermee om? We zetten de belangrijkste tips voor je op een rij!

1. Maak je niet te druk en ga verder waar je was!

De beste tip die we je kunnen geven is: Maak je niet te druk en ga gewoon verder waar je was! Pak de dag na je misstap gewoon weer de draad op en vervolg jouw keto-journey. Je kunt lang blijven mokken en je druk gaan lopen maken over wat voor impact het heeft gehad, maar daar schiet je natuurlijk niets mee op.

2. Implementeer (intermittent) vasten

Een manier om het overschot aan calorieën en glycogeen weg te werken is door het implementeren van een (intermittent) vast. Ga niet gelijk voor een extreem lange vast, maar denk bijvoorbeeld aan het overslaan of het uitstellen van je ontbijt de volgende dag. Zo teert je lichaam nog iets langer op de reserves en is de kans groter dat je iets sneller terug in ketose bent.

3. Zet een extra (HIIT) workout in

De koolhydraten die je hebt gegeten zijn in je lichaam opgeslagen als glycogeen. Om je lichaam weer terug in de vetverbranding te krijgen, zal je dus eerst door deze voorraad energie heen moeten branden. Een van de beste manieren is door een extra workout in te zetten! Met name intervaltrainingen zijn heel efficiënt in het snel verbranden van glycogeen. Trek even wat sprintjes óf kies gewoon jouw favoriete workout en je bent sneller terug in ketose!

4. Exogene ketonen

Na een cheat kan het voorkomen dat je weet wat symptomen gaat ervaren van de keto-griep, zeker wanneer je nog niet heel lang een ketogeen dieet volgt. Exogene ketonen kunnen mogelijk ondersteunen bij de transitie om terug in ketose te komen en het proces zo een stuk te vergemakkelijken en de klachten te verlichten. Laat dit alleen geen reden worden om te kunnen cheaten!

5. Evalueer waar het fout is gegaan

Daarnaast kun je natuurlijk ook leren van deze misstap. Bedenk goed wat de trigger of reden was waarom je koolhydraten bent gaan eten en kijk hoe je dit in de toekomst bijvoorbeeld kunt voorkomen. Zo voorkom je dat je te vaak de mist in gaat en kun je hier vooraf al op anticiperen!

Antonie Bartels

Antonie Bartels

Oprichter KetoFit

Mijn naam is Antonie Bartels, oprichter van KetoFit. Begin 2018 begon mijn keto journey. Na een half jaar verdiepen nam ik de stap om te beginnen met een ketogeen dieet en dit bracht me direct onwijs veel voordelen. Van snel vetverlies tot een verbeterde stemming en energieniveau. Waar een ketogeen dieet in Amerika inmiddels heel groot aan het worden is, is het in Nederland nog relatief nieuw en onbekend bij de massa. Dat moet anders. De kracht van een ketogeen dieet kan voor veel mensen van toegevoegde waarde zijn en ik wil daarbij helpen!

keto ketogeen dieet

Blijf op de hoogte

Laat onderstaand je gegevens achter en wij houden je op de hoogte van nieuwe blogs, recepen en de webshop.

Je bent succesvol aangemeld!

Pin It on Pinterest

Deze website maakt gebruik van cookies om jou te voorzien van de beste gebruikerservaring. Door te klikken op de button ga je akkoord met deze cookies.